[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4782: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4784: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4785: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4786: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Toon onderwerp - Zweden 2012 • Roofviswebforum
Forumoverzicht Algemeen Vakantie vangstverslagen Zweden 2012

Zweden 2012

Op vakantie geweest? Plaats in dit topic een mooi vangstverslag.

Moderator: Admin

Bericht 03 sep 2012, 12:33

Voor vele van jullie al bekende kost, voor degene die het verslag nog niet kennen veel leesplezier. :Top:

30 juni was het dan zover, ons vertrek naar Zweden voor een snoekvisvakantie.
M'n maat had begin dit jaar een oproepje geplaatste op het RVF bij vismaat gezocht voor een reisje naar Zweden.
Ik heb hem een berichtje gestuurd en het bleek om een Belg te gaan die hier een goed uurtje vandaan woont.
Aangezien het gesloten tijd was hebben we eerst een keer zonder hengels afgesproken en zijn we een stukje gaan varen op de Amer om elkaar een beetje te leren kennen.
De 1e kennismaking was goed we leken wel dezelfde instelling te hebben qua visserij en qua humor kwamen we ook wel overeen al blijft het een belg natuurlijk :roll: :D

Nog maar eens een dagje afgesproken, hij wilde mijn toro's eens proberen om er zelf ook 1 aan te schaffen en de lokale viswinkel eens bezoeken.
Wacht rijdt jij maar met m'n auto dan kun je alvast eens wennen.
Ik rijd hier 200 meter de straat uit nog maar amper de hoek om pats een lekke band :shock: maar allee was da nouw nun platte tube.
Ach zo weet je ook meteen wat je aan elkaar hebt mochten er in Zweden eens wat problemen voordoen.
We wisten eigenlijk al wel genoeg, hup we gaan ervoor boeken die handel voor het te laat is vwb vrij vragen op het werk en reserveren.

De 2e dag van het seizoen dan een echte visdag gepland met zijn bootje op een vliet in Brabant.
Zijn manier van snoeken was duidelijk anders dan die van mij, veel kleine aasjes en vooral om iets te vangen dan om gericht grote snoek te vangen.
Snoekbaarzen en kleine snoek zagen dan ook veelvuldig de binnenkant van de boot.
Veel werpend gevist wat erg leuke actie gaf.
Trollend viste ik met groot aas wat me die dag geen windeieren heeft gelegd door een snoek van 114cm te vangen.
Zonne grote ha ie nog nooit nie gezien :shock:

Dagje Ameren dan maar, hele dag werpen waarbij ik nog een leuke 80'er wist te vangen en we beide een volger van een megasnoek zagen achter m'n aasje.
Ook het gebruik van een driftzak werd hem duidelijk en hoe mijn visserij eruiziet.

Hierna hebben we thuis niet meer kunnen vissen vanwege de drukte op zijn werk, hij heeft de laatse weken dagen van dik 12 uur moeten maken om alles zo goed mogelijk achter te laten.
30 juni vertrekdag, liefst zo vroeg mogelijk, maar dit bleek echter onhaalbaar vanwege tijdsgebrek.
Doe maar rustig want gehaast op vakantie brengt alleen maar narigheid, dus lekker om 10 uur hier vertrokken.
Reis verliep voorspoedig tot de gebruikelijkke Baustelle files in Duitsland, 2 uur staan wachten voordat we weer verder konden.
Boottocht naar Denemarken verliep voorspoedig en via de brug naar Malmo stonden we dan in Zweden.
We hebben een rustig plekje opgezocht waar Koen in een tentje overnachtte en ik in m'n hangmat.
We werden al wel vroeg gewekt door een soort van plantsoenendienst die om 5 uur 's ochtends op zondag aan hun shift begonnen. :shock:
En we dachten dat het nog wel zo rustig was in Zweden.
Verder knallen dan maar nog 600km asfalt vreten.
Hoe dieper we in Zeden geraakten des te mooier en rustiger dat het werd, heerlijke uitzichten op rotspartijen en ongelooflijk veel water.
Laatste uur begon het wel te regenen en af en toe flink ook, we kwamen dan ook in de regen aan op de camping maar het werd al snel droog.
Hier een foto vanaf ons huisje, een perfecte trailerhelling op 30 meter afstand met daarachter 130 km2 viswater :shock: 8-)
Afbeelding
Tja waar moet je dan beginnen hé, gewoon met een hengel vast te pakken een aasje eraan te knopen en werpen want het blijft gewoon water toch :idea:
Eerst maar eens een flinke baai opzoeken kijken wat dat oplevert, pas helemaal aan het einde wist ik m'n eerste Zweedse rakker te vangen.
Afbeelding
Na nog wat baaitjes af te hebben gevist waarbij ik er nog 1 miste hadden we beide het gevoel dat dit het hem niet ging worden, in Zweden is het er vaak alles of niets en dit was gewoon te weinig actie.
De dag erna hebben we het nog een goede kans gegeven maar we waren erover uit dat ze niet meer ondiep lagen ik wist nog een kleintje te haken en Koen ook z'n 1e rakker.
Afbeelding
Dus dan gaan we trollen boven dieper water, voor mij de lelijkste vis van de vakantie maar wel de 1e aan de maat.
Afbeelding
Werpend langs een rotswand wist ik nog een vis te haken na een snoeiharde aanbeet deze vis lostte echter na een stevig dril en heeft de staart van de Bulldawg gehouden :cry:
Het was een zware dag qua wind en hebben daarna wat rustiger water opgezocht en een hoop verkend.
We zagen beide in dit het trollend moest gaan gebeuren iets wat ik wel jammer vond ben niet zo'n trollert maar had er al wel rekening mee gehouden.
Dat het trollen niet echt mijn ding is bleek de komende dagen wel, Koen ving de sterren uit de hemel en haakte bijna alle dikke vissen en ook leuke aantallen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met als klap op de vuurpijl een nieuw PR na 6 jaar BAM 117cm op een swimbait hangend onder een planerboard op 1,5 meter water met nog zo'n 20 meter water eronder. :shock:
Afbeelding
Zijn vakantie was al helemaal goed en hij had het zelfs niet erg meer gevonden als ie geen snoek meer had aangeraakt.
De dag erna wist ie nog een 101-99-99,5-93-80+ cm te pakken,
Afbeelding
Afbeelding
Ik moest me met de rakkers bezig blijven houden en de moed zakte al snel in m'n schoenen.
De dubbele Bulldawg leverde zelfs vaak de kleinste vissen op
Afbeelding
Afbeelding
Uiteindelijk konden we er geen pijl op trekken, de vis lag aardig verspreid en er werden zowel kleintjes als grote gevangen boven 10 tot 45 meter :shock: water en van een halve meter tot 8 meter diep.
Uren maken was het beste wat we konden doen.
Op een gegeven moment ben ik zelfs dezelfde aasjes gaan gebruiken als Koen maar ook dat veranderde niets aan mijn vangsten, blijft toch trollen hé :oops:
Planerboards deden d'r werk wel super en we trolden vaak erg langzaam zo tussen de 2,5 en 3 km/u.
Zelfs nog 2 maal een aanbeet gehad op het planerboard zelf waarvan 1 dikke metervis die uit het water sprong :shock:
M'n geheime wapen leverde ook de 1e vissen op, trollend met de Twistglyde :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Trollend namen de vangsten wat af en er was 1 stek die ons toch wat meer vis opleverde en ook dikke vis.
Daar konden we dus maar weer eens gaan beginnen met werpen.
En tsjahh als je zo'n bord ziet dan betekent dat toch maar 1 ding. :idea:
Afbeelding
Dat is Zweeds voor Kipknots :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hij knalde er vol overtuiging op :roll:
Afbeelding
Ook gebeurde hier mijn meest opmerkelijke gebeurtenis die ik ooit heb meegemaakt en waarschijnlijk ooit zal mee gaan maken tijdens m'n snoekcarriere.
Ik krijg een grote volger op mijn Twistglyde we driften nogal snel dus ik gooi er gauw nog eens overheen en ramde de bait zo hard mogelijk naar binnen bam hangen.
Tijdens het drillen zie ik iets gekleurds hangen aan z'n lijf het lijkt heel even op een kieuwboog maar eenmaal in het net zie ik dat het een shadje is die aan een dreg hangt.
Tijdens het onthaken zie ik nog meer losse dreggen hangen die ik meteen knip, waarschijnlijk is de vis tijdens het levendaasvissen verspeeld en hierdoor hangt 1 dreg in een kieuwboog en 2 grote dreggen door de kieuwen naar buiten langs z'n lichaam.
De vis van 97 cm is onthaakt en ontdaan van de rotzooi en mag op de foto.
Afbeelding
Na de release bekijk ik het net en haal de dreggen eruit, het shadje wat aan 1 dreg hing blijkt het staartstuk Bulldawg te zijn dat ik op dag 1 kwijt raak aan een geloste vis. :roll: :shock: :o :? :? :shock:
Afbeelding
Afbeelding
Stel je voor je lost een vis daar hangen dreggen buiten z'n bek van een eerdere lijnbreuk, je staartje blijft erin hangen 4 dagen later vang je dezelfde vis terug op een meer van 130 km2 en het staartje hangt gewoon nog aan z'n lijf.
Ik was er gewoon stil van en stom verbaasd. :| :|
De kans dat je de loterij wint is groter denk ik.

Het heeft ons ook wel te denken gezet, er werden door ons wel meer vissen gevangen met beschadigingen van vorige vangsten.
Zijn ze dan erg stekvast, zitten er minder dan je zou denken, even zo'n back to earth momentje zeg maar.

Eindelijk was daar dan die langgehoopte beuk op m'n Bossel XL hij sloeg de hengel bijna uit mijn handen een hele vette dril later lag daar een 107cm in de boot.
Afbeelding
Waar de grote trolsnoeken voor'Koen waren zo waren de dikke werpers voor mij 8-)
Toch vanwege het vertrouwen, de voldoening, beleving of het plezier, het is erg typisch in ieder geval.

Na een onweersbuitje ging het ook eens een keer helemaal los met de aanbeten we hadden ze gevonden in een kommetje van 2 bij 3 km, volle gas driften op de wind en jerken totdat de schouder bijna uit de kom schiet.
Het was jammer dat we beide een aantal dikke vissen miste maar bij mij bleven er 3 hangen op de twistglyde.
96cm
Afbeelding
104cm, meest spectaculaire aanbeet ooit voor me, net de eerste slagen ingezet na een erg verre worp dus de jerk liep zo'n 0,5 meter diep.
Mevrouw knalt er vanuit de diepte op en zien we volle vaart volledig boven water komen in horizontale positie met de TG in d'r bek.
Zwaarste dril van de vakantie, trok de boot enkel malen volledig om, ze had jammer genoeg wel een dik abces in d'r bek.
Afbeelding
Afbeelding
93cm
Afbeelding
Een dagje semi doodazen voor de afwisseling leverde nog 1 90'er op na 5 min voor de rest enkel kleine rakkers.
Bij gebrek aan dikke aasvissen moesten we iets anders verzinnen :oops: :ugeek: :mrgreen: :mrgreen:
Dressuurdoorbrekend noemen we dat dan.
Afbeelding

Het was een vakantie met relatief weinig vis voor Zweedse begrippen maar de gemiddeldes lagen vrij hoog met een hoop erg mooie vissen.
Koen was er al eens eerder geweest 3 jaar geleden en z'n grootste was toen 76cm, die tikte we nu meteen af 8-)
Iets wat hij in het begin niet begreep waarom ik dat deed maar gaande weg de vakantie vond ie een krappe meter opeens ook niet meer zo heel groot.

Het vissen was er momenteel niet makkelijk, we hebben echt lange dagen gemaakt meestal rond de 12 uur waarbij er effectief veel gevist werd.
Beide 1 dag geblankt, alle soorten weer meegemaakt binnen het half uur van korte broek naar dikke trui en jas en alleen de laatste 2 dagen wat regenbuien.
1 dag van 30 graden en zonder wind waarbij je eerder aan Zuid France dacht dan Zweden.
Geen last van ongedierte, ramen bleven 's nachts gewoon open was ook wel nodig met die lucht :oops: :mrgreen: :mrgreen:
Dagelijks ons eigen eten klaargemaakt waarbij geen vistijd werd verloren, afbakbroodjes waren echt veel te weinig die hebben we nog 10 zakken bijgehaald dus in totaal 120 stuks :o :lol:
En ze smaken nog steeds :D

Uiteindelijk is het een erg goedkope vakantie gebleken, zeker niet duurder dan een normale vakantie maar we hebben het dan ook wel erg goedkoop gehouden allemaal.
Geen luxe huisje, ter plaatse nauwelijks meer hoeven rondrijden en goedkope maaltijden.
Ik ben met meer aas thuisgekomen dan vertrokken, heb nog een mega dikke shad met loodkop opgevist vanaf 15 meter diepte.

De lokale bevolking kan er trouwens gewoon niet vissen {punt}
Echt hopeloos, dikke boten hebben ze wel onder de 70pk zie je haast niet maar voor de rest is het drama, ze weten gewoon niet waar ze mee bezig zijn en het interesseert ze ook niets volgens mij.
1 dag wel iemand gezien die wist wat ie deed, op een bassboat met een 250 pk yammie erachter 8-) , maar die was uiteindelijk ook meer aan het verkassen/vliegen dan het vissen.
Wij hebben er wel wat mooie stekken aan overgehouden, je moest er alleen wat meer tijd in steken.

Al met al een goed verlopen vakantie met de nodige ups en downs waarbij erg hard gewerkt moest worden voor de vis maar dat is iets wat ik wel gewend ben 8-)

Nog wat sfeerpicas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik wil ook Groupies!!!

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace
Bericht 04 sep 2012, 10:21

Geweldig verslag!

Bericht 04 sep 2012, 11:30

Mooi verslag!

Had Koen ook nog wat op zijn nieuwe hengel?

Kwam hem een paar maanden gelden tegen tijdens een avondje bier drinken bij De Kock ter gelegenheid van onze 3e plek op de Predator tour!

Bericht 04 sep 2012, 18:12

Heel gaaf verslag Harm.
En dat van die bulldawq is idd best bizar jah :HUUH: .
En je maat van harte met zijn nieuwe PR

Bericht 04 sep 2012, 18:14

Blijft toch een bizar verhaal van die bulldawq!
Mooie verslag Harm! :Woohoo!: :Woohoo!:
John`s Jerkbaits Fieldtester!

Bericht 04 sep 2012, 18:22
Derkbait Avatar gebruiker
Site Admin

Supergaaf!! Inmiddels mag ik ook met een echte älgersticker varen op mijn boot. Afgelopen week ook op vakantie geweest in Zweden maar dan met het gezin en de boot mee. Heb een dagboek bijgehouden van de vakantie en misschien dat ik die nog wel plaats.. Helaas niet zoveel snoekfoto's hahaha Maar goed de eerste twee dagen met verbazing naar de dieptemeter gekeken en vooral genoten met een grote letter G!!!!
Kunstaasdokter.

Bericht 05 sep 2012, 10:14

Bedankt voor de complimenten mannen. :Top:
@Frans, er zal vast wel een dikke vis gevangen zijn op Koen z'n nieuwe hengel, ik heb het allemaal niet bijgehouden.
Ik wil ook Groupies!!!

Bericht 06 sep 2012, 06:43

Mooi verslag en foto`s Harm :Top:

Grt Marcel.
The voices in my head may not be real, but they have some pretty good ideas..

Keer terug naar Vakantie vangstverslagen

Adverteren?
Scroll omhoog