Forumoverzicht Algemeen Vakantie vangstverslagen Visvakantie Randmeren oktober 2012

Visvakantie Randmeren oktober 2012

Op vakantie geweest? Plaats in dit topic een mooi vangstverslag.

Moderator: Admin

Visvakantie op Nederlandse Randmeren:

Aangezien onze visvakantie op groot water ( Lough Derg) in 2011 zo goed bevallen was, wilden vismaat Jeroen en ik dit jaar weer een week op groot water doorbrengen. Een trip naar het buitenland zat er echter door familieomstandigheden niet in, en omdat we een klein gedeelte van de Randmeren al kennen door de bellyboat -visserij was onze keuze hiervoor al rap gemaakt. De vakantieweek was snel gekozen; zaterdag 6 oktober tot/met zaterdag 13 oktober. Ook overige zaken zoals visboot, driftzak, groot schepnet werden in no-time geregeld. Nog wat extra kunstaas aangeschaft, nieuwe streamers gebonden en aanvullende info bij enkele ervaren Randmerenvissers opgevraagd (Nogmaals dank mannen !) en we waren klaar voor het avontuur.

Dag 1:
’s Ochtends om half acht bij Jeroen afgesproken om de boot op te halen. De reis naar de boot en de terugweg naar het Nuldernauw verliep voorspoedig. Wel hadden we de hele ochtend regen maar precies op het moment dat we bij Nijkerk de snelweg afdraaiden begon de zon door te breken. De weergoden waren in ieder geval met ons. Bij de trailerhelling Frans opgebeld dat we gearriveerd waren. We hadden hem en z’n maat Marinus vorig jaar in Ierland leren kennen en voor deze dag afgesproken dat we ook in Nederland eens samen zouden vissen. Een hartelijke hereniging volgde :bigsmile: . Marinus bleek deze ochtend al enkele snoeken te hebben gevangen, waaronder eentje van 110cm. Terwijl wij trailerden ving hij in ‘ons haventje’ bij de eerste worp (Frans riep nog dat in de haven vissen niet mocht) ook direct een snoek. Volgens mij wilde hij ons een lesje leren …. bleek echter niet aan ons besteed, want die eerste vismiddag leverde ons geen visje op. Hé, daar hadden we niet op gerekend. Wel waren we al zeer tevreden met de boot, die bleek onze verwachtingen te overtreffen, lekker driftend en alles functioneert.

Afbeelding

Afbeelding

Dag 2:
Lekkere zonnige dag, liters zonnebrandcrême gesmeerd, en veel werpend afgevist omdat we heerlijke driften konden maken langs de taluds. Maar, geen vis aan boord gekregen…… wat doen we verkeerd? Zit er nog wel snoek op dit water ? Jawel, want onze bellyboatende maten Erick en Rudolf vergezellen ons vandaag en laatstgenoemde weet op de vliegenlat in ieder geval één snoek te vangen. Wel meteen een metervis, dat dan weer wel ! En een mooi PR voor hem. :proost: .

Afbeelding

Dag 3:
Het mooie weer blijft aanhouden vandaag en het lot lijkt ons ook iets meer gezind, want direct ‘s ochtends bij het uitvissen van onze haveningang krijg ik een droge aanbeet op een Buddy, wat resulteert in een mooie 80-er. Gelukkig de kop is eraf, nee niet van de snoek, de eerste vis is binnen. :Woohoo!: Yippiieee ! Vol goede moed gaan we verder de dag in ……. om aan het eind van de middag zonder verdere vangsten de haven weer binnen te varen. Lamme armen van het werpen, pijnlijke rug van het vele staan . Wie zegt daar dat vissen een lolletje is ? Ondertussen zijn Jeroen en ik aan het bomen over wat we aan techniek en tacktiek kunnen aanpassen om meer vis te gaan vangen. Moet het dan toch trollend gaan gebeuren ?

Afbeelding

Dag 4:
’s Ochtends bij Jeroen thuis, onder het genot van een bakkie koffie, hebben we beide het idee om nieuwe gebieden aan te boren. We gaan naar het Wolderwijd. Het idee is er trollend naartoe te varen, ff wat havens aan te doen en bij Harderwijk te gaan werpen als de wind het toestaat. Over 4 m. water trollend vergist een snoek zich in mijn roze Tjocke. Deze mag kortstondig de binnenkant van de visboot zien. Meer vis komt er op de heenweg -en dat is een eind- niet uit het water. Bij Harderwijk kunnen we enkele mooie driften maken. We proberen een en ander aan kunstaas om de snoeken te verleiden. Op een groene spinner krijgt Jeroen een forse aanbeet, maar die schiet snel los. Balen, want hij moet de eerste vis nog vangen. Even later knalt een snoek omhoog om mijn Slither te grazen te nemen. En dat lukt hem, maar overdonderd door de aanbeet tik ik het rubber uit z’n bek, enkele tandafdrukken in het rubber resteren. Shit, dubbelshit, volgende keer een dreg op die slithers monteren. Deze dag vliegt voorbij en aangezien we nog een lang stuk terug moeten vertrekken we trollend naar onze thuishaven. En wat blijkt, we kunnen ze trollend wel vangen !! Net voor de Zegge wiegelt de Believer te verleidelijk, wat mij een leuke 70-er oplevert. Direct daarna missen we een aanbeet. Terug op het Nuldernauw trollen we in rap tempo door, de zon is al bijna onder als Jeroen’s trolhengel staat te dansen in de steun. Hangen ! Effe vakkundig drillen en Jeroen is van de gehate 0 af. Handen worden geschud, het is hem gegund :Top: ! In het pikkedonker meren we aan in onze haven, snel de spullen in de auto en opgetogen naar huis. Het redelijke resultaat van vandaag geeft nieuwe energie voor morgen.

Dag 5:
Wat een start vandaag; Jeroen vangt bij de ligplaats van de boot al gelijk 2 snoeken. Helaas geen kneiters, maar deze vissen van 60-70 cm zorgen wel voor wat spektakel door dicht bij de boot op de jerkbaits te stuiven. Zo mooi om te zien ! Even later varen we op het Nijkerkernauw, Jeroen weet daar nog enkele interessante plekken te liggen. En warempel, na een stukkie trollen zijn er al weer 2 snoeken aan boord gekomen, beide op diep geviste pluggen. Mooie vissen van dik 70 tot 80 cm. Daarna blijft het langere tijd rustig tijdens het trollen op het wijd, de bodem is hier akelig vlak en zanderig met weinig (resten van) plantengroei. We zoeken weer een haven op om te trollen, tevergeefs, en aan het eind van de middag schakelen we maar weer eens over op werpend vissen met jerkbaits bij de haveningang. Al snel krijg ik een aanbeet op een Buddy die ik strak tegen de oever had gesmeten. Deze vis lost direct na de aanbeet. Maar een kwartiertje later krijg ik revanche bij de volgende aanbeet op de paarse Buddy. Zo’n logge aanbeet en de vis voelt massief. Zou dit de eerste zijn die over de meter gaat ? Helaas niet; de vis is in de flank gehakt en weet zodoende veel kracht in de runs te leggen en moeilijk te sturen te zijn. Uiteindelijk geland blijkt de vis 89 cm te zijn. Enkele toeschouwers druipen teleurgesteld af, ze hadden er meer van verwacht en nee, verkopen doen we hem niet …….. . Het begint al licht te schemeren als ik een volger achter de Hero zie, ik moet ff met m’n ogen knipperen want het lijkt me toch echt een snoekbaars. Alleen maar nieuwsgierig, denk ik, want onverrichterzake duikt de vis weer weg. Iets later spreken we af ieder nog 5 worpen te doen …. en bij mijn 6e worp (oeps) toch weer zo’n verrassende beuk ….. ja, vis ! Een mooie vis heeft dezelfde Hero vol in de bek. Sterke vis en 87 cm groot. Mooie afsluiter van de dag, op de terugweg weten we geen vis meer bij te vangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 6:
Donderdag trollendag, we gaan weer richting Harderwijk. De stek waar we eerder in de week 2 aanbeten losten blijft aan ons trekken. Dus hop, de pluggen overboord en van trolski. Jeroen weet eerst in onze haven trouwens direct weer 2 snoeken van 60-70 cm te vangen, haha hetzelfde scenario als gisteren. Toch niet zo wakker als aanvankelijk leek, schampt hij enkele minuten later met de boot een groene boei, waarbij het even lijkt of zijn hengels – die aan die kant uitstonden- het zouden begeven. Even liggen we stil om de schade op te nemen en ….. klabats ….. snoek op mijn minst dieplopende plug. Wat is dat nu ?? De hengel gris ik uit de steun, geef een ram, en gelijk is de vis bovenin. Geen grote vis en na wat gespartel schiet ze nog los ook, ons verbaasd achterlatend. Wel hilariteit in de boot :sukkel: :ROFL: , over Jeroens stuurmanskunsten en het moment van de aanbeet. Jeroen zal nu wel wat meer opletten denk je …. nee hoor ….. bij de volgende (!!) groene boei vaart hij er zo kort langs dat zijn plug aan de boei vastloopt :Zoeken: . Weer stoppen en hoppa, weer een aanbeet ! Deze vis hangt goed en wordt geland na een korte dril. De plug van Jeroen is ondertussen vanzelf losgekomen ……. . Volop lol en speculaties natuurlijk en Jeroen gaat vanaf nu iedere boei proberen te raken. Al dollend en trollend gaan we verder en dat blijkt goed voor de vangsten: aan het eind van de dag hebben we op het Nuldernauw en Wolderwijd nog heel aardig bijgevangen. Met een dagtotaal van 8 vissen aan boord en nog wat gemiste aanbeten hebben we mooi wat actie gehad. De afgelopen dagen is de visteller alleen maar opgelopen qua dagtotalen, dus " wat moet dat morgen wel niet worden ?" vragen we ons af.
Oh ja, hoogtepunt van vandaag: warme knakworst op brood, met mosterd uiteraard. :bigsmile: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 7:
Voor Jeroen is dit zijn laatste dag dat hij mee kan deze vakantie. Sportverplichtingen elders verhinderen hem om zaterdag ook nog mee te gaan. De tacktiek voor vandaag bestaat weer voornamelijk uit trollen en als we een windstil hoekje vinden ook nog te gaan werpen. Dat laatste zal misschien moeilijk gaan omdat het sinds gisteren behoorlijk stevig is gaan waaien. We gaan tot aan het Wolderwijd en proberen de havens ook even trollend of met de fireball. Gelukkig weten we op het stuk tot Nulde al enkele vissen te vangen, opvallend genoeg vooral kleinere exemplaren tot ongeveer 70 cm. Na Nulde weten we een mooi talud te liggen. Moeilijk te volgen maar we willen dit stuk toch nauwkeurig afvissen. Trolsnelheid laag houdend gaan we op pad. Vandaag ben ik de kapitein en ik moet flink geconcentreerd m’n best doen om het grillige talud aan te houden. Plotseling een fors gekromde hengel en een slip die afloopt. Ik ben net bezig met een bootmanouvre dus Jeroen pakt mijn hengel uit de steun en voelt direct een dikke vis. Jeroen drilt verder terwijl ik de boot stil leg en de overige hengels binnen draai. Dan neem ik de hengel over; dit voelt inderdaad als een grotere vis. Het spel van geven en nemen volgt, waarbij de snoek af en toe onder de boot duikt. Een paar keer zien we deze Esox Lucius Bourgondicus boven in het water, de Tjocke zit vol in de grote muil. Met de wind is het aardig lastig om haar schepklaar naast de boot te leggen, de eerste poging met de cradle lukt gelukkig direct. Hop in de boot, …… wat een dikkerd ! Het schubbenkleed helemaal gaaf. Ze bloedt wel, bij het onthaken zie ik echter geen grote wonden of kapotte kieuwbogen en de dreggen zijn makkelijk te lossen. Snel meten en een paar foto’s en terug in het water. Na enkele seconden vasthouden zwemt ze op eigen kracht de diepte weer in. Wat een kick. Pas als ik weer op m’n stoel zit verteld Jeroen mij de lengte ……107 cm !! :Woohoo!: . Eerlijk gezegd schatte ik haar groter in, maar god, wat ben ik er blij mee ! Een nieuw PR voor mij…….Felicitaties van Jeroen :proost: en een bedankje terug want dit doe je toch echt met z’n tweeën :Maat:
En de lol is nog niet op: we vangen in totaal 11 vissen, waaronder nog een mooi getekende 80-er voor Jeroen. We komen amper aan ons favoriete werpend vissen toe, daar waait het te hard voor, maar trollen is met deze aantallen vis ook geen straf !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 8:
Goh, wat gaat zo’n week toch snel voorbij. Jeroen’s plek is deze laatste dag ingenomen door Otto, een vismaat waarmee ik vaak aan de weteringen vis. We kunnen vandaag maar tot 14.00 uur vissen want de boot moet ook tijdig terug naar de eigenaar. Het weer zit, net als gisteren, niet mee: veel regen en een straffe wind. Als eerste vissen we werpend de ingang van onze haven af. Na 3 à 4 driften nog geen aanbeet gehad en we besluiten te gaan trollen tot een gedeelte waar de wind misschien gunstiger staat voor een mooie drift. We zijn trollend net vertrokken als het ……rrrrrrrttt doet, de slip van mijn reel loopt even kort af terwijl we boven 4 ½ -5 meter water varen. Moet toch vis zijn, maar is niet gehaakt. Jammer ! Even later wel een aanbeet en die hangt. Na een snelle dril onthaak ik een 60-er, foto-tje en hop terug. Iets verderop volgt hetzelfde ritueel, weer een middelmaat snoek op de foto en terug in het water. Otto vermoedt dat hij te ondiep vist en hangt er een Ernie van mij aan (kunstaas moet je delen, toch ??). Dat levert hem snel genoeg ook een vis op. Deze is echter net het embryostadium ontgroeit, haha, mag ook even op de foto en Otto is van de 0 af. Goed gedaan ! Het regent af en toe flink en het waait akelig koud deze dag. Tot 14.00 uur doorvissen wordt nog een uitdaging en we kiezen ervoor om terug richting thuishaven te varen en daar in de buurt nog enkele grillige taluds af te trollen. Net op de nieuwe stek begonnen volgt alweer rap een aanbeet op mijn triple pikefighter. Hangen, en enkele minuten later mag ook deze 60-er mooi poseren voordat ‘ie teruggaat. Het laatste half uur geen actie meer gehad. Het begint nog harder te regenen en op vol vermogen (met 6 pk) ‘scheuren’ we naar de haven. Daar staat Erick van de Kraats baarsjes te tikken, hij feliciteert me met m’n PR-vis van gisteren, even babbelen en dan is het tijd om de auto in te laden en de boot te traileren ……… het zit er op, einde visvakantie 2012.

Afbeelding

Afbeelding

En we hebben het verdomd goed naar onze zin gehad !! :Top:
Jeroen (én andere betrokkenen), nogmaals bedankt voor een fantastische week !! :proost: .

Groeten, Pierre.

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace

Mooie snoeken heren!

Gefeliciteerd met het PR.

Mooi verslag mannen! Begin er toch hard aan te denken om ook eens een snoekweek vakantie te gaan plannen...

super verslag en mooie vangsten zeg :bigsmile:

Leuk verslag en mooie vangsten! Ben er zelf ook net een weekje geweest, prachtig gebied.

Dankuwel heren !

Inderdaad een mooi gebied. Als je met de boot op het water zit zie je op de randmeren, naast water, eigenlijk alleen maar groene oevers en af en toe een haventje. Roofvogels zien zweven, Ijsvogels gezien, mooie zonsondergangen, ook hier is het mooi als je er oog voor hebt. Doordeweeks was het met overige beroeps- en pleziervaart ook zéér rustig. Uiteraard geeft een vakantie in het buitenland, zoals Ierland, wel méér vakantiegevoel dan wanneer je zoals ons nu iedere avond thuis slaapt ...... daarentegen hebben we deze vakantie spotgoedkoop kunnen houden. En dat is ook wel eens prettig.
Qua vangsten hebben we deze week zelfs meer vis gevangen (en ook groter) dan vorig jaar in Ierland. Weersomstandigheden waren toen ook wel zeer ruig, en zowel daar als hier springen de snoeken echt niet spontaan in je boot ...... .

@Arend; welke week was jij daar, en hoe waren de vangsten ? (Mag per PB).

Wij waren daar 2 weken geleden, en visten meer in de omgeving van het Drontermeer en nabij gelegen haven. Het waaide voor ons helaas te hard om op het Veluwemeer te kunnen vissen.
Wij hadden (4 man) 87 snoeken gevangen, waarvan 24 over de 90 cm en 16 van een meter of groter.
Veel gevangen met doodaas, helaas liep het met kunstaas een stuk minder en daar gaat toch mijn voorkeur naar uit.

@Arend: Zijn toch heel aardige aantallen en flink wat grote vissen. Chapeau !
Wij hebben, op een half uur aasvis op de fireball na, steeds met kunstaas gevist. Ons viel het op dat trollen de aantallen bracht (veel middelmaat vissen) en werpen toch minder vis opleverde (terwijl wij liever werpend vissen en dat de eerste dagen ook veel deden). Stug volhouden aan een op dat moment niet-effectieve techniek hebben we nu wel afgeleerd :shock: .
Doodaasvissen (met dobbers) gaat ons echter te ver, haha.

Groet, Pierre.

Tis alleen jammer van al het opgepoetste kunstaas. Wekenlang zit je in de ´´stress´´ :Rare gast: of er genoeg kunstaas in je kist ligt en wordt er teveel bijgekocht :D om vervolgens alleen met maden en voorns te gaan vissen.
Maar goed het was effectief en we hebben een super week gehad met ons vieren. Zeker voor herhaling vatbaar.

Hahaha, herkenbaar: kunstaas hadden wij ook meer dan genoeg bij (vooral ik). Op de echte knoeperts van pluggen/spinners/e.d. uiteindelijk ook niets gevangen. En maar mee zeulen die zooi ! (Nou ja, in de boot dan).

Volgende

Keer terug naar Vakantie vangstverslagen

Adverteren?
Scroll omhoog