[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4782: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4784: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4785: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4786: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Toon onderwerp - Het tutorial topic • Roofviswebforum
Forumoverzicht Specifieke forums De Knutselkamer Het tutorial topic

Het tutorial topic

Dit is de plek op gebied van eigengemaakt kunstaas.

Moderator: Admin

Bericht 19 maart 2013, 17:33
Igmar Avatar gebruiker
Site Admin

Aangezien er behoefte is aan een tutorial topic heb ik deze geopend.
In dit topic mogen altijd eigen gemaakte tutorials (zowel schriftelijk als filmpjes) geplaatst worden.

Echter geen tutorials, zonder toestemming van de auteur, van andere plekken van internet of boeken en tijdschriften hierin tekstueel kopieeren.
Dit omdat de auteur van die stukken zelf moet bepalen waar die het plaatst.

In het kader van dat het wiel niet altijd opnieuw zelf uitgevonden hoeft te worden, wil ik, vooralsnog, wel toestaan dat men links naar sites met de tutorial en openbare tutorial filmpjes hier mag plaatsen.

Hou dus wel rekening met de auteursrechten van dergelijke stukjes.

Het mag duidelijk wezen dat de tutorial wel over vissen moet gaan.

Mocht je twijfelen of je wel of niet iets kan plaatsten, pm me gerust!

Om te beginnen, er is een plekje op het Roofvisforum.nl waar mooie vliegbind tutorials in staan. Om hier te komen dient men daar lid te worden en onder het subtopic "De Kraamkamer" staat "Hét Vliegbind & Spinner(bait) Tutorial Topic".
:bigsmile:

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace
Bericht 19 maart 2013, 22:13
Igmar Avatar gebruiker
Site Admin

Ik had voor een andere site, viswereld, eens een tutorial gemaakt om je eigen stay lock spelden te maken, zie:
http://viswereld.nl/stay-lock.htm
:bigsmile:

Bericht 19 maart 2013, 23:06

Als ik me staaldraad vind zal ik ff een tutorial maken van spinstangen
Met fotos en tekst
Coördinator Roofvisafdeling Groot-Rotterdam

Bericht 20 maart 2013, 08:10

Zoals belooft zal ik ook wat kleine bijdragen maken.

Bericht 20 maart 2013, 16:16

Zag dat Bas wat overenthousiast was geweest, omtrent zo'n nieuw tutorial topic.

Drie verschillende types Ultra Light kunstaas, gebonden en afgebouwd voor maar één doel.. om plezier aan te beleven.

Ik begin met een kleine 'baitfish streamer' genaamd: Thrust-eze. (Uitgesproken; ''Trusties'')
De naam is enigszins afgeleid, van de actie die de softdisc voortbrengd.. deze geeft een 'thrust' die zich vertaald naar een bellenspoor, tijdens het binnen vissen.
Ze zijn afkomstig van Protubeflysystem.com en heten volmondig, Pro Soft Sonic disc. (Gebruikt is ∅8mm, Medium.)
Het gebruikte haakje is een Gamakatsu LS-5314A maat 4, dit zijn loei scherpe forel haakjes met een fluoro gekleurde coating. (Eigenlijk bedoeld, voor de deeg visserij!)
Afbeelding Afbeelding
Om de Softdisc te fixeren, bind je eerst een -taps toelopend- verdikking, zet dit stuk in de epoxy en shuif vervolgens de softdisc op.
Na het opnieuw opzetten van je binddraad achter de Softdisc, kun je beginnen met je materiaal inbinden.
Om deze kleine streamer wat vibe mee te geven, kreeg deze een staart van roundrubber.
Het zijn slechts drie strengen van ca. 17cm lang, die op ca. 40/60 verhouding zijn ingebonden. (Niet te letterlijk nemen, je kunt ze ook nog iets 'ongelijken' in lengtes.)
Deze bind je boven op en in de haakbocht, met twee a drie slagen van je draad.

Afbeelding Afbeelding
Als tail guard, heb ik een transparant stukje krimpkous gebruikt.. eigenlijk van de nood een deugd gemaakt, want op deze manier kun je de rubbere strengen hoger plaatsen.
Dit geeft een leuke actie, het krimpkous komt immers altijd terug in zijn oorspronkelijke vorm die het mee gekregen heeft.
Nog een extra plus is, dat het geen enorme hindernis vormd, bij een aanbeet omdat het flexibel is.
Hoe je dit doet? heel simpel.. shuif een kort stukje krimpkous op een bobbin threader, breng je rubbere strengen door de threader en schuif vervolgens de krimpkous helemaal tot aan de haakbocht.
Draai je vice om en krimp het in vorm met hete stoom, of een aansteker. (Bij het laats genoemde.. ik hoeft het toch niet te zeggen he?! :twisted: )
Kijk nog eens naar de foto rechts hierboven.. op het punt waar de krimpkous aansluit -tegen de buitenkant haakbocht- kun je aan de binnenkant haakbocht een drupje epoxy laten afvloeien richting de kous.
:wink: :lol:

Afbeelding Afbeelding
Op de foto links boven, zie je nog een keer de vorm van de krimpkous.
In binders jargon is dit een beetje, een crime om te doen.. maar ik lap nu eenmaal, graag de regels aan mijn laars.
Het afbinden van het baitfish patroon, is redelijk eenvoudig gehouden en is in vele kleuren variaties te bedenken.
Slechts drie toefjes Articfox ''in het tricolore concept'' is voldoende om een kort gedrongen baitfish, met volume te creëren.
In dit geval is dat een: toefje roze/een opvolgende toefje -iets minder in lengte en hoeveelheid- chartreuse/en een -nog iets minder in hoeveelheid en lengte-, toefje geel.. deze bind je in, aan de onderzijde als chin.

Afbeelding Afbeelding
Bind het geheel af met een kopje en zorg dat de gaatjes vrij blijven van de softdisc.
Geef het kopje een epoxy kuurtje, waarbij je de softdisc ook nog eens permanent opsluit.. Dit vormt uiteindelijk, een stevig geheel die wat aanbeten kan hebben.
Deze fly is oorspronkelijk bedacht -in een iets grotere vorm/afmeting- voor het vliegvissen op Zeebaars, maar in een deze kleine versie ook uitstekend geschikt voor de 3grams UL spinvisserij.
De Target specie bij uitstek m.b.t. de UL versie, is de kanjer Baars. Maar verassingen zijn onontkomelijk en zeker niet uit te sluiten.

Afbeelding Afbeelding
Dus.. een taps toelopende verdikking binden/binddraad afknippen/verdikking in de epoxy/Softdisc opschuiven en je patroontje binden.. Klaar!

Afbeelding

Een sierplaat, en op naar de volgende..

Afbeelding

Hardware:

-RVS draad 0.06mm
-Colorado spinnerbladen, maat #1 (1,7 x 1,3 centimeter) 2 stuks, plus ruiters.
-Kralen: 1x massieve kraal maat #2 /1x hollekraal maat #2 /2x hollekraal maat #1 /1x sierkraal naar keuzen.
-Brass Lure body, Style B.
-Rivet.
-Plastic tube.
-Treble hook, Gamakatsu 13R maat: 8 (SPR146873 008)
(Note: Lure body style/vormen, zijn uitgedrukt in de originele US letter aanduidingen.)

Software:

-Hedron Flashabou Mirage.
-Optioneel is Hedron Lateral scale, hiervan kun je twee strengen inbinden voor wat afwissel...
-Binddraad Uni Cord 0/7 GSP. (Of bigfly thread.)
-Dubbing wax.
-Hackle veertje.
-Kannetje volle melk..

Afbeelding Afbeelding
Prop de Rivet in de plastic tube en plaats het in de Tube needle. Smelt een vedikking tot het uiteinde van het Rivet.
Ruw de oppervlakte van de plastic tube en zet je binddraad op.

Afbeelding Afbeelding
Als het goed is, heb je nu ca. 5mm om je 'Flash skirt' in te binden.
Op het plaatje rechts boven, zie je het verschil qua grote van het flashabou. Links is een kleine formaat flashabou, rechts is een saltwater formaat flashabou, die beduidend breder is.
De kleine variant is uitstekend geschikt, voor deze Ultra light versie van de Cowgirl.
Ik heb slechts twee strengen van de brede variant toegevoegd, voor de sier.. verder is het ongeschikt voor deze UL versie, omdat deze nauwelijks aangezogen wordt door de kleine colorado blaadjes.

Afbeelding Afbeelding
Selecteer een toef Flashabou Mirage.. Ik had er al drie weg gebonden uit dit pakje, dus om je een impressie te geven... je kunt in totaal dus 5! tube's vol binden voor .! UL spinners.

Afbeelding Afbeelding
Breng je bobin holder omhoog -naar je toe- en smeer wat dubbing wax op je draad.
Leg de toef Flashabou Mirage op je binddraad, op een verhouding van 40/60 (De 40% zit aan de Rivet zijde!)
Spreid de toef voorzichtig uit, over het met dubbing wax bedekte draad.. doe dit met de gedachte, dat je straks 'helemaal rond moet' voor een goeie verdeling van het flash, op de tube.
Ik hoop dat je voor de volgende handeling, in het bezit ben van een roteerbare Vise.. want de bedoeling is dat je nu, je Vise het werk laat doen zodat je niet zelf hoeft te hackelen..

Afbeelding Afbeelding
Maak langzaam een 360° met je vice, en corigeer het Flashabou tussentijds eventueel met de hand.

Afbeelding
Als je helemaal rond bent met je flash, kun je eventueel nog twee breede strengen inbrengen.
Verder kun je het geheel nu afbinden tot aan beide uiteinden, zodat het flashabou mooi wijd uit gaat staan. (Binden tot aan de ''opstaande randen'' dus!)
Deze tube is nu klaar, om straks op de spinstang te schuiven.
Dit is grotendeels eenvoudig op te lossen, door een veertje -met brede pieken- te hackelen om de haaksteel..
Zet je binddraad op en werk met je draad naar achter, stop ter hoogte van de weerhaken. (maak op dit punt, ook twee halve steken!)

Afbeelding Afbeelding
Werk met je draad weer iets terug, tot net voor de haakpunten.
Bind je Hackle veer in -aan het brede uiteinde van de steel- met de fibers naar voren gericht.
Op een treble is de makkelijkste manier, om je veren steel in te binden; één keer (\) achter de steel met je draad en twee keer (//) voor de steel met je draad.
Maak nog twee wikkelingen -net voor de veer- om de haaksteel, met wat spanning op je draad en werk je draad naar voren richting oog van je treble. Knip het uiteinde af.

Afbeelding Afbeelding
Hackle je veer naar voren richting het oog van je treble en zorg dat je geen onderliggende fibers krijgt.
De snelste manier om deze handeling te doen is, je vice weer het werk te laten doen (Als hij kan roteren, maak daar dan gebruik van)
Met de dubbing teaser kun je eventueel, de fibers fatsoeneren.

Afbeelding Afbeelding
Zet je hackle vast, en knip het restant af.

Afbeelding Afbeelding
Bind je afwerkings kopje, dit gaat ook weer het makkelijkst als je het laat roooOOOOOOOOHOOOOOOOOOOteren..

Afbeelding Afbeelding
Lak het kopje af met epoxy of head cement.
Fibers van veertjes willen nog wel eens 'samen pakken' afhankelijk van welk soort je gebruikt. Met een brush -borstel- kun je het fatsoeneren.
Als je treble klaar is, kun je beginnen aan de assemblage! Maak een vals oog -dus geen gesloten oog- en hang je treble er in, schuif vervolgens de massieve#2 kraal op.
Heb je dat gedaan dan schuif je de Flash skirt op de as, met de gesmolten kant van de tube, richting de massieve kraal.

Afbeelding Afbeelding
Het korte restant RVS voer je door de tube en ook nog een stukje door de holle kraal #2, knip de overtollige lengte af.

- 1x Holle kraal #2
- 2x Holle kraal #1
- 1x Sierkraal meduim
- 1x Brass Lure body, style B
- 1x Massieve kraal #0
- De ruiters in elkaar hangen, met de kleine Colorado blaadjes.

Afbeelding
Deze Dutch Milkmaid is ook nog voor de 6 grammer te vervaardigen en dan is hij ook wat dieper te bevissen. (Een aanrader voor de winter maanden!)
Vervang de massieve kraal 2# tussen treble en tube, voor een holle 2# / Vervang de bovenste rij holle kralen tussen rivet en sierkraal, voor een 1.7grams Lure body. (Op het plaatje hierboven, staat een 1.7grams, Brass Lure body van het type N afgebeeld.)

Afbeelding
Twee sier..
Afbeelding
plaatjes, en op naar de laatste..

Afbeelding Afbeelding
Een plastic tube van c.a. 2cm -met aan beide uiteinden een gesmolten verdikking- vormd de bassis voor mijn hackles.
Om toch wat volume te creëren, zonder al teveel 'werp gewicht toenamen' heb ik de eerste centimeter vol gehackelt met Polar Chenille. (Gebruikt:Polar Chenille - Silver UV, van Hareline.)

Afbeelding Afbeelding
Voor de overige ruimte heb ik een chinchilla zonker gebruikt, (geen Rabbit imi, maar echte.) Overigens niet allleen voor de kleur goed, maar ook heel mooi qua beweging in het water.
Het houdt ook net iets minder water vast dan het rabbit fur, wat de werpbaarheid voor de UL hengel ten goede komt.

Afbeelding Afbeelding
Vol gehackelt, dan rest mij alleen nog een afwerkings kopje afbinden.. en klaar om straks op de spinstang te schuiven.
Irrimienie's staartje wordt op een enkele -langstelige- haak gebonden, ook hiervoor is het 'bont gebruik' weer minimaal gehouden.

Afbeelding Afbeelding
Het is een oppervlakte aasje, dus heb ik het staartdeel met de fur zijde naar beneden in gebonden.
Zeker als je het staartje bewerkt zoals afgebeeld, geeft dat een leuk effect.
De tailguard is gewoon van hardmono, deze is -bovenop- het ingebonden staartdeel gebonden en daarna breng ik de staart door de lus omhoog.
Dit geeft naar mijn beleving een betere settig, dan waneer je eerst het mono in bind.

Afbeelding Afbeelding
De assemblage..
Ik heb Een Mister Twister Topprop (kleinste formaat), door midden gezaagd.
Het voorste deel wordt vast gefixeerd, op de spinstang, zodat je de typische kenmerken -caricature- van een muis kunt impressioneren.
Na het op rijgen van de gebonden tube en het achterste -draaiende- deel, heb ik een stopper gebonden.
Het voorste -vaste- deel, is tegen deze stopper aan geschoven, nadat ik wat epoxy op het 0.6mm RVS draad heb gesmeerd.
Het zit redelijk gefixeerd, maar hoelang dit goed blijft gaan hangd af, van hoeveel Snoeken dit muisje niet kunnen weerstaan.
Maar zoals ik al zei; ze mag helemaal verrot gebeten worden :) :lol:

Afbeelding Afbeelding
Verder heb ik het geheel wat 'opgeleukt' met watervaste Prisma en Pantone markers en twee oogjes, een kraal voor de neus en een ''poppesnor'' van drie roundrubbere strengen.
Die oogjes heb ik trouwens van spelden gemaakt; gaatje smelten met een verhitte -kleine- naald/speldjes op lengte knippen/ en met epoxy in de gaatje drukken.
Als je een gaatje heb gemaakt voor de snor, dan kun je met een bobin threader de rubbere strengen doorhalen.

Afbeelding
Zwart kraaltje voor het neusje, oogje vouwen.. klaar!

Tot slot nog drie sierplaten..

Afbeelding
Je zou het kopje nog een dun E-tex laagje of epoxy kuurtje kunnen geven..

Afbeelding
Maar dat is niet echt noodzakelijk.. lekker puur gehouden dus! :wink:

Afbeelding

Veel vis plezier toegewenst!

Raymond Noordermeer.

Bericht 20 maart 2013, 21:23
Igmar Avatar gebruiker
Site Admin

Och, Ray wat een wanzinnige tutorials weer!!! :Top: :Top: :Top: :Top: :Bloem: :Top: :Top: :Top: :Top:
GEWELDIG!!!

Bericht 21 maart 2013, 06:42

Nice!!!

Bericht 21 maart 2013, 12:59

Irrimienie is prachtig gemaakt. :HUUH: :klappen:

Bericht 23 maart 2013, 18:34

Bedankt voor de complimenten en graag gedaan natuurlijk! ;)

Grtz,

Raymond.

Bericht 24 maart 2013, 08:38

Inderdaad gaaf gemaakt , meer please ! :Top:
The voices in my head may not be real, but they have some pretty good ideas..

Volgende

Keer terug naar De Knutselkamer

Adverteren?
Scroll omhoog