Forumoverzicht Specifieke forums Boten en accessoires advies ervaringen accu+lader

advies ervaringen accu+lader

Vragen over boten, motoren, elektromotoren, accu's, dieptemeters, gps, trailerhellingen, et cetera? Je kunt hier terecht!

Moderator: Admin

Bericht 17 jan 2014, 18:31

hallo, ben van plan een nieuwe accu aan te schaffen tbv gps en dieptemeter (beide kleuren scherm, verbruik 0.5+0.7 Amp) , ben benieuwd naar wat ervaringen en advies , heb reeds gekeken naar een optima (prijzig) en zenith ? en wat de lader betreft ctek xs3600 , iemand een ervaring die die wil delen , accu capaciteit zal zo tussen de 18 en 35 Ah komen te leggen , wordt afzonderlijk geladen na gebruik in huis , alle tips/advies met merken welkom

groet chris

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace

Ga eens langs bij bedrijven die hulpmiddelen leveren in de medische industrie zoals beenhakker, harting bank en doove
Die hebben accus van sonneschein (dochter van exide) zijn net zo sterk als optima zo niet sterker
Relatief gezien ook vaak goedkoper
Meestal hebben ze ook geteste ruilaccus die je voor een scheintje kan overnemen en vaak nog 2 a 3 jaar mee gaan
Bespaard toch weer hoop centen
Coördinator Roofvisafdeling Groot-Rotterdam

hoi Mike , bedankt voor je reactie , de accu die aan vervangen toe is , is een sonneschein 20Ah , echter na 3 jaar , wel intensief 2 x per week gemiddeld) , staat die nu na een uurtje of 4 nog maar op 8 a 9 V , de gps moet na 3 uur uit om toch nog ff beeld te hebben op de lowrance dieptemeter, en dat met 12.6 V als ik begin , nu kan t zo zijn, dat ie geruime tijd op de plank gestaan heeft bij zaak waar ik kocht , was best goedkoop voor een sonneschein 20 Ah , zo'n 40 euro meen ik toen betaald

zowieso overweeg ik eerst een andere lader aan te schaffen en als accu niet opknapt ook een nieuwe accu, laad nu met klein ctek ladertje , 0.8 ah , wellicht is dat de boosdoener, terwijl het tcoh een stappen ladertje is een XS 800 lader

laad wel redelijk snel, vanmiddag accu op lader gezet , na gebruik van ochtend, nu na 6 uur laden geeft die al weer vol aan , vind ik ook een beetje vreemd met 0.8 A , wellicht geeft die vol aan , terwijl nog maar op bijvoorbeeld 70% is ...... ??

groet chris

Die 0,8 is echt te licht
Ik heb nog laders maar die verzend ik niet en zijn zonder accuklemmen
Zul je zelf op moeten zetten (en kopen)
Had ze eerst voor hoger bedrag
Maar mogen nu voor €30 weg
Heb geen regelbare meer die heeft Derk nu
Zijn allen getest en goed
Zijn zware 8A of 10A druppelladers die gebruikt worden voor rolstoelen scootmobielen en aanverwante
Kun je ook daarop aansluiten
Die lader van jou is wel stappenlader maar niet doorlaadfunctie die bij 95% extra doorlaad tot 110% om dan te druppelen op 99/100%
Die lader is goed voor electra fietsen en dergelijke maar voor 20 Ah en hoger zou ik echt zwaarder gaan
Ik verzend niks is allen afhalen in Rdam
Zoek ff in verkoop topic ze staan er tussen

Verder 3 a 4 jr is bij intensief gebruik normaal hoor
Alleen hangt er vanaf hoe leeg je hem trekt
Nooit onder 6v gaan zitten dan gaan de spiralen krom in de cellen

Staan de zijkanten erg bol ??? (Beetje kan geen kwaat aan enkel de korte zijdes)
Zo ja is ie kapotgeladen of te leeg getrokken en dus te heet geweest

Sonneschein accus zijn zeg maar de excellent eigenmerk AH van exide
Desondanks wel goed
Maar haalt het niet bij de zwaardere exide accus kwa leevensduur
Je kan ook gewoon een 36Ah nemen
Zijn jets kleinder dan een auto accu maar gewichtmatig vallen ze nog wel mee (meen 18kg of 24kg)

Bel ze gewoon eens op wat een ruil accu kost (meestal 50%)

hoi Mike

ben me al wat uurtjes aan t verdiepen in soorten en types .... kom voorlopig uit de ctek xs3.6 (3600) , schijnt degelijk en afdoende te zijn voor accu's met lage capaciteit ( ook geschikt voor veel eisende optima agm accu's , zegt genoeg lijkt mij )

bedankt voor t mee denken

overigens ander advies ook wat een accu (wordt vermoedelijk Zentith 22 Ah deep cycle) aangaat nog steeds welkom

groet chris

Ok succes misschien dat een ander je nog een ander beeld mee kan geven
Meerdere visies kunne duidelijkheid scheppen
Ben zelf altijd van de overcapaciteit met accus
Dan kun je ze nooit te leeg trekken en kapot trekken
En bij mijn vorige werkgevers vele accus geplaatst en geladen
Die 3,6 Ah is al stuk sterker
Optimas (60Ah) zou ik er niet mee laden denk dat 35 toch wel de max is met zo een lader
Groetjes

Btw deep cycle of semi als de dieptemeter onder de 9v komt gaat ie als goed is vanzelf uit. (Electrisch beveiligd)
Dan heb die deep cycle relatief gezien weinig nut

ik vis gemiddeld zo tussen de 4 en 6 uur , 6 x (0.5+0.7=1.2) = 7.2 Ah , dus overcapaciteit genoeg met een 20 of 22 Ah accu ( verbeter me als ik niet goed reken ) , ongeveer 10% laadcapaciteit van de cap. van de accu , met 3.6 A laden goed denk ik , met een accu rond de 20 Ah

maar ben leek op dit gebied (vraag niet voor niets om advies) , ondertussen wel wat wijzer geworden met zoekwerk op i net

wat bedoel je met :

Btw deep cycle of semi als de dieptemeter onder de 9v komt gaat ie als goed is vanzelf uit. (Electrisch beveiligd)
Dan heb die deep cycle relatief gezien weinig nut

mijn hds blijft met 8V nog beeld geven , in combinatie met de gps , gaat de gps bij de 9,5V al knipperen, die zet ik dan uit , ideaal verre van, vandaar de komende aanschaf nieuw spul

groet chris

CTEK Multi XS 3.8 besteld , oude lader te koop gezet , kijken wat accu doet , anders een Zenith 22Ah deep cycle

Keer terug naar Boten en accessoires

Adverteren?
Scroll omhoog