[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4782: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4784: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4785: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4786: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Toon onderwerp - Onderlijnendiscussie - materialen, lengtes, montages,etc • Roofviswebforum
Forumoverzicht Specifieke forums Materialen en Kunstaas Onderlijnendiscussie - materialen, lengtes, montages,etc

Onderlijnendiscussie - materialen, lengtes, montages,etc

Stel hier je vragen over materialen; hengels, molens, reels, kunstaas, etc.

Moderator: Admin

Als er 1 ding is wat ik heb geleerd is dat je niet op een speld van 20 cent moet beknibbelen als je er vervolgens een stuk kunstaas van 30 euro aanhangt... :Schreeuw!:

Een topic over goede onderlijnen dus. Ik maak ze zelf, en mijn vraag gaat over de montage van de onderlijnen die ik voor jerken gebruik, 100 lbs ECHTE Fluorocarbon. Aan de speldkant knoop ik de fluo direct aan een Stay-lok speld, dus zonder tonwartel. Aan de lijnkant knoop ik een metalen ringetje, gaat sneller dan direct op de dyneema. Hoe maken jullie ze, en hebben jullie tips om ze beter te maken?

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace
Igmar Avatar gebruiker
Site Admin

Omdat ik nogal wat kunstaas uitprobeer voor anderen, heb ik erg veel verschillende onderlijnen bij me. Een onderlijn kan echt zeer bepalend zijn voor de actie van een stuk kunstaas. Het al dan niet toevoegen van swivel(s), lengte, gewicht, gebruikte soort onderlijn, sterkte, aldan niet recht gefixeerd met krimpkous.

Omdat ik altijd zo breed mogelijk wil kijken hoe de actie loopt, wissel ik dus erg veel van onderlijn. Geregeld wissel ik dus niet mijn kunstaas maar puur de onderlijn alleen. Op sommige dagen is gebleken dat dit het verschil uit maakte (meestal als ik overstapte van een uitermate lichte swiveloze onderlijn, naar een met dubbele swivels, trouwens).

Ik maak mijn onderlijnen zelf, maar heb ook gekochte (daar nou eenmaal sommige klanten van bijv John, alleen maar vissen met gekochte onderlijnen).

De reden dat een bepaald type kunstaas al dan niet loopt, kan dus bepaald worden door het type onderlijn. En ik kijk tegenwoordig dus niet alleen naar de gebruikte splitringen en merk/grote/type dreggen en het wel of niet gebruikte neusring.

Een praktijkvoorbeeld was toen ik met mijn vismaat, Spickey, een keer ging vissen in super smalle slootjes.
Hij ving goed op een bbz6. Ik totaal niet. Nou kan die vent verschrikkelijk goed vissen, maar als iemand constant volgers en actie heeft en de ander echt totaal niet, dan is er wat aan de hand. Pure pech bestaat alleen als alles exact hetzelfde is.
Ik deed exact wat hij deed qua vissen, maar ook al liep ik voor hem of achter hem, de vissen gingen wel voor zijn BBZ,maar niet voor die van mij. (en ja, ik had mijn handen netjes gewassen na het plassen :bigsmile: )

En dan gaat het knagen, niet dat ik iemand succes gun, maar juist dat soort momenten kan ik nou extra genieten, want dan is er mogelijk 1 detail wat net anders is en na alles gecheckt te hebben, kwamen we uit op de onderlijn. Zijn onderlijn was een stukje zwaarder vanwege het gebruik van 2 swivels, terwijl er bij mij maar 1, erg lichte, op zat. Een "het zal toch niet waar wezen" momentje brak aan en geloof het of niet, ik switch naar een dubbel geswivelde en ik kreeg wel actie...

De BBZ had bij de stop een bredere zwalk met de staart en zonk vlotter, wat op 1 of andere manier die snoeken echt zwaar irriteerde.

Dit soort momenten heb ik daarna vaker mee gemaakt, met mijn vismaat John. Soms ving ik meer, soms hij en vaak was het enige verschil de onderlijn. Natuurlijk pech/ geluk kan altijd, maar als iemand beduidend meer vangt dan de ander, stem eens de succesvolle onderlijn op elkaar af.

Zelf prefereer ik persoonlijk bij het jerken het gebruik van single strand Titanium in de 75lbs range. Lichter, 40lbs, bij gebruik van kleine lichte jerks. Tegenwoordig dubbel lus ik het door de sleeve, niet dat dat nou beter is, maar dat geeft me een extra veilig gevoel, mocht ik iemand zijn favoriete kunstaasje even lenen of, en dat is de hoofdoorzaak, als er weer eens een formaatje boomstam oma snoek zin heeft in een snackje.

Maar ik gebruik uitsluitend goede single strand, ik heb mindere ervaring met het spul van Spro, maar zeer goede ervaring met American Fishing Wire en BFT.

Het zal trouwens wel aan mij liggen, maar kijk eens goed bij het jerken met een single strand onderlijn gebeurd, let vooral op het gedeelte tussen de 2 uiteinden.
Bij elke ruk, trilt de onderlijn na.. Dat moet toch jeuken op die zijlijnorgaan :bigsmile:

Ik maak mijn jerkonderlijnen het liefst zo'n 40 à 50 cm lang voor het werpend vissen. En het gebruik van wel of geen swivels hangt erg af van het te gebruiken kunstaas. Tegenwoordig gebruik ik uitsluitend nog, bij het gebruik van swivels, deze van het merk Gamakatsu, type hyperswivel. Een relatief dure swivel, maar wel 1 die heel lang heel erg goed blijft. En altijd minimaal 47 kg trekkracht, soms zwaarder. Nog nooit, even afkloppen, problemen mee gehad, wat ik van het "goede merk" Sampo helaas niet kan zeggen, heeft me 3 serieuze vissen gekost.

En aangezien een goede met zorg gemaakte titanium onderlijn zeer lang meegaat, moet elke onderlijn gewoon 100% zijn.

Qua spelden gebruik ik alleen nog maar het type "Stay-lock", deze buig ik of zelf uit 274lbs staaldraad of ik koop ze gewoon commercieel in.

Dan zit er nog 1 klein trucje en het mogen duidelijk zijn dat ik een mierenneuker kan zijn omtrent details....
Als je zo vaak van onderlijn moet wisselen en je moet vaak knopen, dan is 135m gevlochten lijn, zo op, kan ik melden.
Ook wilde ik meer bewegingsvrijheid aan de voorkant van de onderlijn. Echter bij gebruik van spelden aan de hoofdlijn waar dan de onderlijn in gehangen werd, gebeurde het geregeld dat ik dit in de war tikte tijdens het vissen.
Het bleek dat de meeste spelden te zwaar waren aan de "hoofdlijn"kant. Het gewicht wil zich altijd naar achteren verplaatsen, hierdoor kwam de speld vaak haaks te staan en zelfs geregeld volledig omdraaide tijdens het tikken, waardoor het oog van de onderlijn zichzelf vastzette bovenin de speld. Een plek waar je de onderlijn absoluut niet wil hebben als de vis van je leven achter je aasje hebt zitten...

Lastig, totdat ik de zogenaamde "Egg snapps" (Savage Gear, neem minimaal medium, large gebruik ik het meest) tegen kwam en dat bleek een schot in de roos qua type speld op die plek.

Ik gebruik dit type niet voor mijn kunstaas bevestiging, maar wel op de plek hoofdlijn/onderlijn. Bij deze speld beweegt de onderlijn mooi in de brede bocht van de speld en komt niet in de war! En we hebben de speld uitgetest door John zich te laten optrekken aan een Large variant en die gaf geen krimp, de speld, dan :ROFL:

Ik vis er al jaren mee en nooit geen probleem gehad, echt een aanrader als je op die plek een speld wil hebben, maar voor onderlijn/kunstaas bevestiging prefereer ik Stay Lock.

Zal binnenkort wel eens een artikeltje schrijven, hoe je zo'n dubbel gelust Titanium onderlijntje zelf maakt, misschien wel handig?

Trouwens fluorcarbon onderlijnen maak ik tegenwoordig veelal op de "Jesper" manier, zie zijn artikeltje hier,
Zelf ben prefereer ik titanium, maar wellicht hebben de fluorcarbon fans er iets aan.

Heel interessant dit! Echt leuk dat je zo veel aandacht aan een onderlijn besteed Igmar! Ik vis met 70lbs single strand titanium. Deze koop ik kant en klaar bij lureparts. Maar sinds ik dit gelezen heb ga ik toch wel wat meer aandacht aan mijn onderlijnen besteden!
John`s Jerkbaits Fieldtester!

Keer terug naar Materialen en Kunstaas

Adverteren?
Scroll omhoog