Forumoverzicht Bladwijzer "Vistechnieken" Bladwijzer "Roofvistechnieken" Gevlochten lijnen, het verschil, in theorie

Gevlochten lijnen, het verschil, in theorie

In dit gedeelte van het forum worden verschillende Vistechnieken behandeld. O.A. Dropshotten, Ultralight, Penvisserij, Trollen, Jerken etc etc. Een topic voor vooral de beginnende roofvissers die met vragen zitten over bepaalde Roofvis Technieken.

Moderator: Admin

Igmar Avatar gebruiker
Site Admin

Gevlochten lijn, "fused" lijnen en dan nou weer die nieuw Nanofill...
Commerciƫle rotzooi of zit er werkelijk wat achter?

Ik snap dat het vragen oproept, zelf heb ik die ook altijd gehad en ben me wat meer in de materie gaan verdiepen.
Omdat ik bezig ben met een bepaalde gevlochten lijn te testen en zag dat er ook wat vragen kwamen over de nieuwe Nanofill, wil ik alvast mijn opgedane kennis qua theorie over de "braids" met jullie delen.

Als eerste moeten we op de basis ingaan wat een gevlochten lijn (oftewel in het Engels "braid") is.
Een braid is opgebouwd uit allemaal strengen van chemisch gefabriceerde microvezels bestaand uit of Dyneema ( makkelijk gezegd de Europese variant) of Spectra (makkelijk gezegd de Amerikaanse variant). Beide microvezels zijn identiek alleen door een andere fabrikant gemaakt en dus een eigen naampje gekregen.

Als beide microvezels hetzelfde zijn, wat zijn dan in hemelsnaam de verschillen tussen al die lijnen? Dat hoop ik uit te gaan leggen.
Om deze verschillen uit te leggen dienen we wat kreten te verduidelijken.

Ik heb nog geen goede afbeelding en omdat de "beste" foto die ik kon vinden momenteel een gif bestand is, volgt hier even de link, middels deze foto probeer ik wat kreten uit te leggen. Daar een gevlochten lijn er net zo uit ziet, alleen dan heel fijn en klein.

De link:
http://rwrope.com/media/catalog/product ... rd_big.gif
Oftewel deze foto:
Afbeelding
Bovenstaande lijn (de volledig zwarte) op die foto is een "uitgevouwen" lijn, er zijn rechts 3 strengen te zien. 1 zo'n streng noemt men een "carrier".
Zo'n carrier bestaat, bij onze gevlochten lijnen, uit een bundel microvezels ( dus Dyneema fibers of Spectra fibers). Hoe sterker de lijn, hoe meer vezels zo'n "carrier" bevat, hoe dikker de lijn.

Op de foto is bij de 4e lijn (de grijs/wit/zwarte) goed te zien wat er gebeurd als die individuele "carriers" in elkaar gevlochten worden. De meeste goed gevlochten lijnen bestaan uit 8 "carriers". Het punt dat in het midden van de gevlochten lijn de "carriers" elkaar kruisen noemen ze een "pic".

Met "pics per inch" worden de hoeveelheid kruisingen van "carriers" per inch (Amerikaanse maat voering) bedoeld.
Hoe meer "pics per inch", hoe ronder de lijn wordt! Hoe minder, hoe vlakker de lijn wordt. Ook is een lijn met minder pics per inch gevoeliger voor schade, dus kwetsbaarder.

Dus zou men kunnen verwachten dat de lijnen met de meeste pics per inch de beste lijnen zijn. Dat is vaak wel het geval, maar dit zijn ook gelijk de allerduurste lijnen die er op de markt zijn. De vlechttechniek is veel intensiever en dus duurder.

Dan zitten op de meeste lijnen een coating. Dit om de vezels te beschermen, een kleur aan te brengen (de microvezels zijn namelijk wit van kleur). Maar de verschillende coatings hebben ook invloed op het karakter van de lijn. Deze maken de lijn stijver en slijtvaster. Echter de kwaliteit van de coatings verschilt tussen de lijnen onderling behoorlijk en uiteindelijk slijt de coating van elke lijn af. De tijd waarin dit gebeurd is kenmerkend tussen een "slechte lijn" ( slijt erg snel) of een "goede lijn" ( gaat langer mee).

Begint het al te duizelen?
Bovenstaand is een gevlochten lijn, oftewel "Braid". Ideaal voor de reel.

Er is ook een type lijn en dat zijn zogenaamde "fused" lijnen.(bijvoorbeeld Berkley Fireline is een bekende).
Een "fused" lijn is gevlochten lijn met een extreem laag "pics per inch" echter worden de "carriers" verwarmd, waardoor deze lijn aan elkaar "smelt" en er wordt een coating aangebracht die ervoor zocht dat de microvezels bij elkaar blijven. Het voordeel voor de fabrikant is dat de kosten laag zijn om te fabriceren, maar alles valt of staat bij die aangebrachte coating. Tot onlangs was er geen echt alternatief om die microvezels te bundelen en moest en dus om de zoveel afstand een "pic" aangebracht worden.
Voordeel van "fused" lijnen is dat deze minder "hobbeltjes" bevatten (de pics) en hierdoor veel minder windknoopgevoelig zijn en dus beter geschikt zijn voor het gebruik op werpmolens.

Bij DSM Dyneema zijn ze op zoek geweest naar een nieuw alternatief en dat is het chemisch koppelen van microvezels onderling geworden, dus makkelijk gezegd, een "carrier" waarbij geen "pics" meer zijn, maar "zijtakken" aan de microvezels die elkaar onderling vast houden. En dat is die nieuwe Nanofill van Berkley.

Voordeel is een veel gladdere lijn en een beduidend uniformere diameter, ronder, sterker, maar vooral veel betere werp eigenschappen en de frictie in het water (stromingsinvloed) is veel lager, wat weer de gevoeligheid ten gunste zou moeten zijn. Wat het in de praktijk betekend, volgt later, maar hou er rekening mee dat momenteel Nanofill echt voor de molen is en niet voor de reel. Ook is de lijn zo scherp en sterk is, dat speciale knopen noodzakelijk zijn, omdat het anders door zichzelf heen snijdt of gebruik zogenaamde "no-knot adapters" in plaats van knopen.

Hopenlijk is het wat duidelijker geworden wat de verschillen een beetje zijn, zoniet, vraag gerust!

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace

Leuk stukje igmar! Ik heb eigenlijk nooit over mijn lijn nagedacht. Gebruik al jarenlang powerpro en ben daar erg tevreden over!
John`s Jerkbaits Fieldtester!

Misschien een van de belangrijkste onderzoeken die gedaan zijn

Zoals ik al in mijn topic aangaf bedankt voor de moeite

Mike
Coƶrdinator Roofvisafdeling Groot-Rotterdam

Keer terug naar Bladwijzer "Roofvistechnieken"

Adverteren?
Scroll omhoog