@Werner, herkenbaar probleem, je hebt soms van die dagen erbij dat je het water in wilt springen om die rakkers eens flink toe te spreken. Heb hier ook zo'n watertje in de buurt, dat op sommige plekken je plug begeleid wordt door een school baarzen, iedere worp weer. De bovengenoemde snelheidswissellingen werken inderdaad soms, of inderdaad een spinner. Als ik het echt zat wordt, hang ik er een Illex deep diving chubby aan ( rood/zwarte of baarskleurtje in helder water! 38 variant) en dan pak ik meestal nog wel een paar baarzen uit de school die wel durven. Want dat is een beetje mijn idee, dat het een soort van "Project X"- party onderwater is, dat ze elkaar allemaal ophitsen, maar initieel niks doen, totdat de pitbull van het stel wel even wil laten zien dat die het wel aandurft. Een plugje met een scherpe irritante trillen en met een rateltje is dan meestal de Sjaak.
Sowieso is die gekke deepdiving chubby een aanrader voor het baarsvissen, maar ik heb er ook erg veel roofblei en snoek op gevangen. Het is effe wennen als je hem voor het eerst ziet, want je denkt dat je die nooit ver kan gooien of zo uit onbalans trekt, echter, niets is minder waar. Ik noem hem niet voor niets de "vliegende doperwt" en het uit onbalans trekken, gaat je echt niet gemakkelijk lukken.
Qua asp spinners, die groene of blauwe, 10 grams en dan in 1 rechte lijn relatief langzaam binnengevist, zodat die groep goed de snelheid kan inschatten en dan ineens een klein tikje opzij geven.
Kleine suspenderende pluggen kan ook nog wel eens een truc je zijn, die laat ik dan tijdens het vissen , soms ineens stilvallen en dan opstarten met een tikje.
Bij het stilstaan, gaan die baarzen om die plug heen "staan" alsof ze hem in elkaar willen rossen, als je dan een tik geeft, schiet je plug weg en dat is voor sommige uit die groep de trigger.
Maar heb niet de illusie dat je heel die school gaat vangen, maar probeer net die over de streep te trekken die wel durft. En anders verkas je naar een ander plekje om te kijken of daar ergens wel een meewerkende gestreepte grootbekstekelrug tussen zit.
O ja, en hoe meer glimmende dingen, hoe meer van die rakkers geïnteresseerd zijn in die glimmende onderdelen. Kan op sommige dagen juist werken, want je kan voedseldrang aanwakkeren, maar soms werkt het tegen je en wekt het juist argwaan. Rare hobby soms dat vissen
@mike,
Ik vervang bijna al mijn dreggen direct na aanschaf van een plug. En na een forse dril, gaan sowieso de dreggen er vanaf. Dit komt omdat ik een abonnement heb op net die ene grote dame tegen het lijf te lopen, als ik net even te laks ben met die dingen. En ik wordt dan altijd, volledig zelf verwijtbaar, afgestraft. Maar regelmatig gebeurd het me, simpelweg omdat ik dan "even snel" wil kijken
Qua fabriekspluggen voor snoeken vanaf de kant, pak ik vaak de wat natuurlijke kleuren en vormen. Dat komt omdat ik het liefst met jerks vis (en daar soms helemaal los in ga, qua kleuren) , maar als ik merk dat ze onderwater erg kieskeurig zijn, wil ik nog wel eens switchen naar de "kleinere" pluggen.
Voorkeur ligt dat in het duurdere segment, omdat ik die ook gewoon voor een snoek kan gooien en dat deze er soms zo op knallen, omdat ze dus zo natuurlijk eruit zien.
Ik had vroeger een Illex tik (omdat ik daar echt ongelooflijk veel vissen op heb gevangen) en heb dus nogal wat Illex liggen. Maar ook wat andere pluggen. Het is niet zo dat ze superieur zijn boven andere pluggen, maar ik zet ze dus in op het moment dat ze heel erg moeilijk doen.
Illex arnaud 100f is in een natuurlijk , drijvende plug, errrrrg goed of een Squadminnow 80 SP, ook in een natuurlijk voornkleurtje, suspenderende plug.
Maar het is een Lucky Craft pointer 100SP, in kleur ms American shad, die grenst aan valsspelen. Als niks werkt, is die plug, van de firma Lucky Craft dus, mijn laatste troef. Ik snap er werkelijk niks van, wat het nou is met die plug, maar hij is stervens duur en toch, als ik hem verspeel, moet ik gauw een nieuwe hebben. Maar het is een plug waar ik er niet even tig op voorraad van neem. Maar in die kleur, is het echt een meerwaarde, in andere kleuren ving ik trouwens beduidend minder, waardoor de ms American de enige is die ik nog aanhoud. Maar echt een hele hele goede plug.