[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4782: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4784: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4785: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4786: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Toon onderwerp - Het vissen met pluggen. • Roofviswebforum
Forumoverzicht Bladwijzer "Vistechnieken" Bladwijzer "Roofvistechnieken" Het vissen met pluggen.

Het vissen met pluggen.

In dit gedeelte van het forum worden verschillende Vistechnieken behandeld. O.A. Dropshotten, Ultralight, Penvisserij, Trollen, Jerken etc etc. Een topic voor vooral de beginnende roofvissers die met vragen zitten over bepaalde Roofvis Technieken.

Moderator: Admin

Bericht 31 aug 2012, 12:05

Heb je vragen over het vissen met pluggen....stel ze hier.

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace
Bericht 29 sep 2012, 21:05

IK weet niet of dit het juiste topic is, het zou in meerdere topics passen denk ik, dus verplaatsing is geen probleem.

Spinhengel op baars:
SavageGear Jig'N'Spin 28gr
Shimano Rarenium 1000
Nanofil 8/00
Trilene 24/00
Mepss, hornets in allerlei kleuren, ASP's

Probleem: Ik vang best veel baarzen, maar ik vang er ook veel niet omdat ik ze soms met wel 5 tegelijk mijn kunstaas zie volgen, er wat tegenaan tikken maar niet happen!
Het water is de laatste tijd heel erg helder in de Linge en ik zie dit tafereeltje bijna dagelijks gebeuren vanaf een bruggetje gezien.
Of ik nu langzaam of snel vis, ik word echt helemaal gek van die volgers, is dit nou een kwestie van dressuur of moet ik dringend op zoek naar wat ander kunstaas (natuurlijker, misschien wel kleine shadjes) of zelfs van techniek veranderen (dropshotten) ?
Eigenlijk wil ik helemaal niet dropshotten namelijk, ik wil dit hengeltje gebruiken waar die voor ontworpen is en dat is geen dropshotten naar mijn mening.

Hebben jullie hier een onderbouwde mening over?

Groet Werner

Bericht 09 okt 2012, 20:52

En als de spinner/ASP voor je voeten is
Niet meteen uit het water halen
Draai dan eens 2 x een 8je
Zodra je tegen hun zwemrichting in gaat is het een vorm van vluchten
Daar wek je de agressie mee bij de baars
Heb ze hier ook veel volgen, meestal nog voor ik het 8je heb afgemaakt hangen ze er aan
Meer ook omdat de spinner dan recht voor 1 van die baarsen beland en die schuift er dan vol overheen

Succes

Dan heb ik nu een vraag met pluggen

Ik vis met een DLT Maximum in kleur firetiger
Ongekende vangkracht
Maar wanneer vervangen jullie nou de dreggen?
Volfens mij is vervanging nmlijk zoiezo aan te raden gezien hoe makkelijk ze krom trekken

Ik heb ook en rapalla minnow maar die ratelt niet
Terwijl ik wel een ratel hoor bij schudden
(Heeft ook t longcast systeem inwendig dus missch vergis ik me met dat als ratel???)

Mike

Wat zijn jullie plugjes nou echt als favo op snoek

Hier mijn top 5

1 DLT Maximum
2 Rapalla J13
3 Rapalla Minnow
4 Rozemijer Fat Izy (let op werpgewicht is 45 gram maar trekt als een malle dus zware hengel vereist)
5 Rapalla Skitterpop
Coördinator Roofvisafdeling Groot-Rotterdam

Bericht 10 okt 2012, 07:11
Igmar Avatar gebruiker
Site Admin

@Werner, herkenbaar probleem, je hebt soms van die dagen erbij dat je het water in wilt springen om die rakkers eens flink toe te spreken. Heb hier ook zo'n watertje in de buurt, dat op sommige plekken je plug begeleid wordt door een school baarzen, iedere worp weer. De bovengenoemde snelheidswissellingen werken inderdaad soms, of inderdaad een spinner. Als ik het echt zat wordt, hang ik er een Illex deep diving chubby aan ( rood/zwarte of baarskleurtje in helder water! 38 variant) en dan pak ik meestal nog wel een paar baarzen uit de school die wel durven. Want dat is een beetje mijn idee, dat het een soort van "Project X"- party onderwater is, dat ze elkaar allemaal ophitsen, maar initieel niks doen, totdat de pitbull van het stel wel even wil laten zien dat die het wel aandurft. Een plugje met een scherpe irritante trillen en met een rateltje is dan meestal de Sjaak.

Sowieso is die gekke deepdiving chubby een aanrader voor het baarsvissen, maar ik heb er ook erg veel roofblei en snoek op gevangen. Het is effe wennen als je hem voor het eerst ziet, want je denkt dat je die nooit ver kan gooien of zo uit onbalans trekt, echter, niets is minder waar. Ik noem hem niet voor niets de "vliegende doperwt" en het uit onbalans trekken, gaat je echt niet gemakkelijk lukken.

Qua asp spinners, die groene of blauwe, 10 grams en dan in 1 rechte lijn relatief langzaam binnengevist, zodat die groep goed de snelheid kan inschatten en dan ineens een klein tikje opzij geven.

Kleine suspenderende pluggen kan ook nog wel eens een truc je zijn, die laat ik dan tijdens het vissen , soms ineens stilvallen en dan opstarten met een tikje.
Bij het stilstaan, gaan die baarzen om die plug heen "staan" alsof ze hem in elkaar willen rossen, als je dan een tik geeft, schiet je plug weg en dat is voor sommige uit die groep de trigger.

Maar heb niet de illusie dat je heel die school gaat vangen, maar probeer net die over de streep te trekken die wel durft. En anders verkas je naar een ander plekje om te kijken of daar ergens wel een meewerkende gestreepte grootbekstekelrug tussen zit.

O ja, en hoe meer glimmende dingen, hoe meer van die rakkers geïnteresseerd zijn in die glimmende onderdelen. Kan op sommige dagen juist werken, want je kan voedseldrang aanwakkeren, maar soms werkt het tegen je en wekt het juist argwaan. Rare hobby soms dat vissen :bigsmile:

@mike,
Ik vervang bijna al mijn dreggen direct na aanschaf van een plug. En na een forse dril, gaan sowieso de dreggen er vanaf. Dit komt omdat ik een abonnement heb op net die ene grote dame tegen het lijf te lopen, als ik net even te laks ben met die dingen. En ik wordt dan altijd, volledig zelf verwijtbaar, afgestraft. Maar regelmatig gebeurd het me, simpelweg omdat ik dan "even snel" wil kijken :sukkel:

Qua fabriekspluggen voor snoeken vanaf de kant, pak ik vaak de wat natuurlijke kleuren en vormen. Dat komt omdat ik het liefst met jerks vis (en daar soms helemaal los in ga, qua kleuren) , maar als ik merk dat ze onderwater erg kieskeurig zijn, wil ik nog wel eens switchen naar de "kleinere" pluggen.
Voorkeur ligt dat in het duurdere segment, omdat ik die ook gewoon voor een snoek kan gooien en dat deze er soms zo op knallen, omdat ze dus zo natuurlijk eruit zien.
Ik had vroeger een Illex tik (omdat ik daar echt ongelooflijk veel vissen op heb gevangen) en heb dus nogal wat Illex liggen. Maar ook wat andere pluggen. Het is niet zo dat ze superieur zijn boven andere pluggen, maar ik zet ze dus in op het moment dat ze heel erg moeilijk doen.
Illex arnaud 100f is in een natuurlijk , drijvende plug, errrrrg goed of een Squadminnow 80 SP, ook in een natuurlijk voornkleurtje, suspenderende plug.

Maar het is een Lucky Craft pointer 100SP, in kleur ms American shad, die grenst aan valsspelen. Als niks werkt, is die plug, van de firma Lucky Craft dus, mijn laatste troef. Ik snap er werkelijk niks van, wat het nou is met die plug, maar hij is stervens duur en toch, als ik hem verspeel, moet ik gauw een nieuwe hebben. Maar het is een plug waar ik er niet even tig op voorraad van neem. Maar in die kleur, is het echt een meerwaarde, in andere kleuren ving ik trouwens beduidend minder, waardoor de ms American de enige is die ik nog aanhoud. Maar echt een hele hele goede plug.

Bericht 10 okt 2012, 09:19

Goede tips igmar bedankt
Zelf heb ik het nadeel financieel afhankelijk te zijn van "oud ijzer" v.w.b. vissen
Dus ff een plugje halen en dreggen halen is iets wat niet echt makkelijk gaat
Daarentegen zodra ik kan doe ik dat ook echt (met tegenzin van thuisfront maar so be it)
Ik heb wel gemerkt dat er seker verschil zit tussen een snoek in plassen of in de rotte
De rotte heeft een veengrond bodem en de plassen zand/steen/bouwpuin grond
De plassnoek is veel agressiever dan de rotte snoek
Waarom is mij nog steeds een raadsel want de plas heeft meer aasvis als ik de witvissers hier moet geloven
Wel heb ik gemerkt dat de kleuren hier echt bepalend zijn
Naturel kleuren (baars voorn karper of zelfs snoek) zijn niet echt gewild
De felle kleuren zoals de firretiger de redheads en compleet geel/rood/wit zijn erg gewild en slikken ze helemaal tot in hun strot
Heb al menig plug via de kieuwdeksel verwijderd omdat het gewoon niet anders kon (om verdere s hade te voorkomen aan de kieuwbogen en keel)
Nadeel is je bent weer je dreggen kwijt

Wat mij erg opvalt is de troebelheid van het water in en rond rotterdam
Ik kom origineel uit amsterdam/almere en daar is het kraakhelder
In die regios ving ik meer snoek/baars dan waar dan ook
Echter hier heb ik voor t eerst een glasoog mogen vangen

Maar de snoek heeft echt mijn passie

Jerken wil ik ook gaan doen
Echter moet nog een goede jerkreel hebben (2e hands) en jerks gaan maken of kopen
Een hengel heb ik al (rozemijer gentle 60-80 198cm 1deel)
Dus ja dan nog een vismaat die t mij wil leren
Want niet iedereen is bereid of woont in de buurt om met zijn/mijn jerkhengel te leren casten

Anyways de dregs gaan ik dus maar vervangen want de 112er heeft ze nagenoeg recht getrokken

Mike

Bericht 16 okt 2012, 18:14

Mike, Erik en natuurlijk Igmar,

Ontzettend bedankt voor jullie reply, ik heb weer tips en trucs van jullie waar ik in ieder geval op ga oefenen en testen om die rakkers te laten toehappen.
Ook de bait namen zijn zeer welkom, kan ik evt op de komende visbeurs proberen wat proberen te scoren.

Deze stonden op mijn verlanglijstje:
Storm Thundercrank Madflash 6cm
Storm Flutterstick Madflash Brown Trout
Mepps Aglia nr.3
Spro Powercatcher Minnow 90 9cm Fluo Perch

En nu extra toegevoegd:
illex squadminnow 65 en 80
illex DD Chubbie rood/zwart of baarskleur
Illex arnaud 100f
Lucky Craft pointer 100SP, ms American shad
ASP groen en blauw 10gr
DLT maximum firetiger groen
Laatst bijgewerkt door WeRnEr op 17 okt 2012, 14:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht 16 okt 2012, 20:24

Werner

Zou de DLT Maximum ook er bij nemen (€5 p/s) die zijn in veel kleuren te krijgen
Maar de groene firetiger is wel echt een knaller
Klein ol plugje met een ratel die je op 10m afstand al hoort
Ze schieten uit t riet op de plug af
Als een shad binnen tikken ....rrrrtttt.....rrrrtttt....rrrtttt met tussenposes van 3 a 4 sec
Ze springen om m re pakken
Wat iggie heeft met die plug heb ik met deze
Hij loopt 1,5m diep max maar is wl floating
Zal morgen s een foto maken en hier posten

Bericht 17 okt 2012, 14:32

Keer terug naar Bladwijzer "Roofvistechnieken"

Adverteren?
Scroll omhoog