Forumoverzicht Bladwijzer "Vistechnieken" Bladwijzer "Roofvistechnieken" Vissen met doodaas.

Vissen met doodaas.

In dit gedeelte van het forum worden verschillende Vistechnieken behandeld. O.A. Dropshotten, Ultralight, Penvisserij, Trollen, Jerken etc etc. Een topic voor vooral de beginnende roofvissers die met vragen zitten over bepaalde Roofvis Technieken.

Moderator: Admin

Bericht 31 aug 2012, 12:09

Stel hier je vragen over de techniek het vissen met doodaas.

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace
Bericht 11 sep 2012, 20:34

Doe ik de aftrap, geen technische vraag over takels e.d. maar meer over stekkeuze voor dood aasvissen in de koudere periode van het jaar.

Hoe kies ik een doodaas stek op de rivier in de koudere periode?

Ik weet dat havens dan goede stekken zijn, maar wat ik eens wat meer zou willen weten is het volgende;

Stel er is in een rivierengebied geen kunstmatige haven in de buurt. Op wat voor kenmerken zou ik een goede plek moeten kiezen?
Inhammen, diep, ondiep, gaten? Wat doet de witvis?

Ik neem aan dat deze, en zo ook de snoek, geen kilometers gaat verkassen. Of heb ik het mis?

Bericht 12 sep 2012, 09:17

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, je zou denken dat ze dan op de diepste stukken zouden liggen?????

Bericht 13 sep 2012, 07:23

Ik heb toch altijd het gevoel dat de roofvis in de buurt zal liggen van de aasvissen?

Meestal in de koudere periodes schoold de kleine vis zich samen op de minste koude plekken.
Meestal is dat dus bij onregelmatigheden havens of juist hele diepe stukken.
zijn dingen die al heel vaak gezegt zijn denk ik maar ....
vis waar veel witvissers vissen/viste (na winterse viswedstrijden is vaak ook best wel goed :P) vaak kom je toch op havens inhammen e.d. uit.

Of op een bepaalde plek geregeld voeren met dooie aasvissen dat zal ook wel redelijk werken :) (zijn er meer die dat doen :P)

Bericht 13 sep 2012, 08:31

Peter gaat het om een grote of een kleine rivier?

Mocht het een kleine stromende rivier zijn dan ga ik zelf als volgende te werk.
Om het beoogde stuk rivier te verkennen ga ik enkele keren het stuk af lopen met een driftende aasvis. Op deze manier kom ik er achter waar er grotere groepen snoek liggen of te wel waar een eventuele hotspot te vinden is.( Het makkelijks is het als je dit met twee man te gelijk doet zodat je beide op een andere afstand je aasvis uit laat en zo nog sneller een goeie plek vindt. )Mocht ik dit gevonden hebben dan probeer ik al peilend te kijken wat het verschil is met de rest van het water. Soms is er geen aanwijzend verschil te vinden en valt er verder ook niks te snappen :gek: , maar er liggen wel meerdere vissen. Op zo'n plek kun je je dan de volgende keren verder concentreren en er eventueel een voerplek op bouwen.
Bijlagen
rivierdrift (2).jpg
ik gerbuik er een fluted slidder voor omdat die beter op de stroom staan.
rivierdrift (2).jpg (73.31 KiB) 6544 keer bekeken

Bericht 13 sep 2012, 08:45

Dank je Sebas en Jur, het is een zeer grote rivier, lopend kan je daar niet vissen, dus ik doe dat vanuit de boot.
In plaats van lopen en zoeken, wordt het dan slepen en zoeken.

Bericht 13 sep 2012, 09:42

Ik zou,

fireball aan de handhengel en een dobbertje mee driften op ongeveer de diepte die je minimaal tegenkomt (loopt i niet vast :P) dus heb en bevis je water van 3-9meter diep op meter of 3 diep vissen.

Natuurlijk vis je dan andere gedeeltes te hoog maar beter geen vastloper en al je aandacht op de handhengel.

S6 ik ga deze strategie met de kajak proberen dit najaar winter :)

Bericht 11 okt 2012, 15:51

Is het handig/aanbevolen om de weerhaken op de dreggen dicht te knijpen als je met dood aas vist?
Op mijn kunstaas heb ik alles overigens dichtgeknepen maar met dood aas heb ik (nog) geen ervaring.

Bericht 11 okt 2012, 21:19

Je moet doen wat jezelf prettig vind m.b.t. het dichtknijpen van je weerhaken. Ga je dit ook op je takels doen knijp dan maar twee weerhaken plat en prik de derde haakpunt met weerhaak dan in jou aasvis. Zou blijf die beter zitten.
Eventueel zijn er ook kant en klare dreggen met dit principe te koop als semi barbless o.a Fox (2XS) Carbon treble hooks en Prowla super strength trebles.

Succes

Bericht 11 okt 2012, 22:16

dank je, gaat zeker lukken,
is inderdaad wel handig om bij 1 haakpunt de weerhaak open te laten

Volgende

Keer terug naar Bladwijzer "Roofvistechnieken"

Adverteren?
Scroll omhoog