[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4782: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4784: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4785: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4786: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Toon onderwerp - Need for speed... of... • Roofviswebforum
Forumoverzicht Algemeen Discussie en Vragen Need for speed... of...

Need for speed... of...

Voor alle berichten en discussies over het roofvissen kunt u hier terecht.

Moderator: Admin

Bericht 07 feb 2013, 22:37

Heb het idee dat hier redelijk wat klasbakken rondhangen. Mensen die veel langer vissen dan ik. De vraag die ik dadelijk ga stellen heb ik al aan mijn vismakker gevraags. En zijn antwoord ken ik al. Hij zegt: traag.

En een andere grootheid, want dat is mijn vismaat ook vind ik, waarvan ik als jongetje vond dat hij het kunstaasvissen heeft uitgevonden was ook een dergelijke mening toebedeeld. Ik heb het natuurlijk over Jan Schreiner. Hij schreef passievol over het vissen en had over elke visserij een uitgesproken mening waar hij zich haast halsstarrig aan vasthield. Althans, dat straalde hij wel uit. Voor het vissen op snoek had hij ook zo'n mening: Snoeken vreten de zwakke vissen uit de scholen en zwakke, zieke en misselijke vissen zwemmen langzaam. Vis daarom zo traag als mogelijk.

Ik heb lang gedacht dat dit waar moest zijn. Niet dat ik er veel aan had, want zodra ik als jonge puber last van stijfies begon te krijgen stopte ik met vissen. De meisjes waren ineens de passievolle aandacht van mijn onrustige natuur. Ik vergat het vissen tientalle jaren om goed 6 jaar geleden weer te beginnen.

Vreemd genoeg vergat ik niet de geschreven woorden van bijna held Jan Schreiner. Traag! Vis traag op snoek!

Zo deed ik dat ook en ik deed ook aan het door Jan Schreiner gepredikte "waaier gooien", maar in de polder hield ik dat niet lang vol en zeker als ik verderop een prachtig stukje zag, dan versnelde ik het vissen en ragde ik het aasje super snel door het water om maar zo snel mogelijk bij het beloofde stukje water te komen. Vol verbazing begon ik juist zo te vangen.

Langzaam ontwikkelde ik zo een eigen stijl in de polder. En dat leverde me steeds meer vis op. Waaier gooien? Niets voor mij. Traag vissen? Forget it. Een maand of 3 nadat ik weer begonnen was ving ik ook voor het eerst dubbele cijfers in de polder. Dat was tijdens een vliegende sneeuwstorm en op die dag moest ik stoppen omdat mijn vingers van mijn handen vroren.

Over snel vissen gesproken. Mensen die mij bezig zien knikken soms meewarig hun hoofd. "Die is gek", moeten ze denken. Maar die mensen hebben mijn broer nooit zien vissen. Ik weet zeker dat als ze mijn broer al eens bezig zien, dat ze dan 112 bellen en verzoeken om mannen met witte jassen en dwangbuizen.

Mijn broer heb ik eens meegenomen naar een mooi plekje waar de snoeken in die winter opgestapeld lagen. Hij had het nodig, want er waren wat spanningen. Zelf viste ik niet, maar liep mee met het fototoestel. En er lag zelfs nog ijs op de sloot hier en daar. Eigenlijk toch omstandigheden om juist heel traag te vissen is de algemene opinie. Mijn broer begon te vissen en hij jerkte zulke golven in die sloot dat het water over de oever rolde. Zo ging hij tekeer. Niet normaal. En zelfs ik had mijn twijfels.
Echter met worp 4 had hij de eerste, volgende worp nummer twee en binnen 20 worpen ving hij nummer 3 en 4.

Zo heb ik een uitgesproken mening ontwikkeld. Wil je tegenwoordig in het van dressuur vergeven polderwater nog goed vangen, dan moet men super snel vissen. Het heeft me enorm veel snoek opgeleverd.

Echter sinds zaterdag twijfel ik weer. Ik begon plotseling een trend te zien. 1 die toeval kan zijn, maar het zou ook kunnen dat ik terug moet komen op mijn idee over in polders vissen.
Het afgelopen half jaar heb ik een enorm zware periode meegemaakt. Gelukkig is alles ten goede gekeerd, maar in die periode heb ik amper kunnen vissen. Echter om mijn frustraties bot te vieren en wat stoom af te blazen heb ik korte sessies van een uur tot 3 uur gemaakt. En qua aantallen heb ik achtelijk veel gevangen.

Er zat veel klein spul bij, zoals dat altijd is in de polder. Maar ik heb ook heel veel vissen gevangen van 90 of groter. Natuurlijk ben ik zoals zo vaak flink aan het raggen geweest. En doordat het allemaal in korte tijd is gebeurd kan ik me veel aanbeten nog herinneren. En juist alle snoeken van 90 of groter kwamen juist op de momenten dat ik een paar hele trage tikken uitdeelde.

Dus op dit moment worstel ik ineens weer met een vraag. Hoeveel van die dikke bakken ben ik full speed voorbijgeragd? Was het nu beter geweest om vooral traag te vissen?

Ben echt benieuwd naar ieders mening.

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace
Bericht 07 feb 2013, 23:34

Wat een heerlijke post....het is dat mn ogen bijna dicht vallen...maar voor mijn zicht hier op ga ik morgen eens even zitten..

serieus heb er zin in :bloos:
de hengel die te goed is voor mij vaardigheden is mede mogelijk gemaakt door. www.alfarodbuilding.com , ik ben er trots op wat dan nog...

Bericht 08 feb 2013, 00:14

Dit vraagt om een heel uitgebreid antwoord:

Laten we vooropstellen dat de ene dag de andere niet is. Ging het gisteren los, vandaag kan dat geheel anders zijn. Kunst is om het in een zo vroeg mogelijk stadium te ontdekken.

Als de vis gisteren flink aktief is en goed geaast heeft kan dat vandaag wel minder zijn doordat ze nog genoeg hebben. In periodes waarbij de watertemperatuur goed is zal dat minder aan de orde zijn. Denk bv eens aan eind september op het grote water. De vis begint dan te vreten.

Op momenten dat de vis minder aktief is (geen volgers, aanbeten enz) vis dan eens wat trager en geconcentreerder. Beperk je tot de meer trefzekere spots. De vis ligt er wel maar zijn actieradius is niet zo groot. Je moet het echt bijna bij ze in de bek hangen.

Is de vis actief dan mag je gerust wat sneller vissen om meer water te dekken. De vis komt al eens van verder af naar je kunstaas gezwommen.

Op zulke momenten zijn bv jerkbaits met een goed hang moment niet te kloppen. Denk ook eens aan suspending pluggen. Kun je ook prima laten hangen.

Dressuur situaties?

Dan zal ik in eerste instatie opteren voor meer snelheid. Het is zoeken naar de juiste stukken kunstaas om op snelheid te vissen maar ze zijn er. Ook je materiaal moet het wel aan kunnen. Geen trage reels dus.

Kunstaas waarmee het kan:

Hellpuppie
Oud model grandma
Mann's Loudmouth
Zware bucktails
Salmo Slider
Llungen Nutbusters
Ratel pluggen

Die grandma en mann's kunnen tot 10km per uur gevist worden. Je geeft de vis gewoon geen tijd om na te denken.

Dit is denk ik nog maar het begin want zoals zovaak zijn er weer uitzonderingen op de regel!

Bericht 08 feb 2013, 00:18

Ik ben van de trage school. Kan ook wel met luiheid te maken hebben. Feit is dat ik als ik met anderen op stap ben meestal constateer dat ik de assjes het langzaamst binnenvis van allemaal, en ik vang doorgaans net zo goed (of slecht) als de anderen. Als ik me probeer te herinneren hoe de aanbeten van mijn grootste snoeken zijn verlopen dan denk ik dat het merendeel op een 'hang'moment plaats vond. Naast traag haal ik het aasje ook graag onregelmatig door het water en ik heb het idee dat dat vooral helpt om vissen 'los' te krijgen.

Maar ik moet er bij zeggen dat ik eigenlijk nooit heb lopen raggen op snoek. Ik zal dat de komende tijd eens gericht gaan uitproberen om te zien wat mijn ervaringen daarmee zijn.

Bericht 08 feb 2013, 07:08
Derkbait Avatar gebruiker
Site Admin

Hey Bas, mooie post man!! Ik herken me er wel in en als ik sta te jerken spookt het ook altijd in mijn hoofd.. Hmm dat plekje daar misschien en zonder na te denken hark je de jerk binnen om er heen te gaan. Is het karakter denk ik hahaha en komt meestal op de dagen dat het wat minder is met de vangsten. Uiteraard compleet verkeerd want je zou juist trager moeten meer concentreren. Wat voor mij wel vast staat is tempowisselingen. Bepaalde aasjes vragen nou eenmaal om een korte pauze om de drie, vier soms vijf tikjes. Dan een tikje en weer laten hangen om vervolgens even weer fel in te zetten. Maar dat is denk ik nou het mooie van jerkbaiten. Ik sta versteld over de actie die bepaalde mensen uit een aasje halen hoor, ongelooflijk!!
Kunstaasdokter.

Bericht 08 feb 2013, 08:31

Een aantal weken geleden ook zo'n gevalletje meegemaakt net voor de ijstijd.
Water was dus al flink koud, ik wist dat ze daar moesten liggen maar kreeg al langzaam vissend met jerks geen aanbeten.
Spinner eraan geknoopt, eerst ook langzaam binnengedraaid daarna meende ik wat vuil gehaakt te hebben dus eens snel binnengedraaid, BAM hangen :idea:
Nog maar een keer dan BAM en BAM, ze lagen er dus zeker wel.

Zweden was ook zo'n geval apart, trollend vingen we vrijwel alles erg traag, werpend was gewoon zo hard mogelijk binnenrossen daar kregen we dan ook snoeiharde aanbeten op. Dit kon ook ineens weer ophouden, zal toch wel te maken hebben gehad met een bijtmomentje, ff zo'n dol speelkwartier.

Over het algemeen bevis ik m'n jerks toch redelijk langzaam, dikke vissen worden eigenlijk altijd zo gevangen.
's Zomers met spinlers of kikkers over de planten ros ik het spul ook zo binnen, mocht ik een volger zien geef ik hem wel even wat ruimte maar meestal is dat niet nodig.
Er is vaak geen pijl op te trekken, je doet er alleen je voordeel mee als zoals Frans al aangeeft vroeg ondekt hoe ze hem die dag lusten.
Ik wil ook Groupies!!!

Bericht 08 feb 2013, 10:36

Heerlijk om zo'n stukjes te lezen.
Dit is vissen, iedereen heeft zijn mening.
Persoonlijk ben ik nogal een fan van stop & go.
Tamelijk snel vissen, maar grote pauzes inlassen.
Dit gaat inderdaad het best met suspending pluggen of jerkbaits.
- read the water -

Bericht 08 feb 2013, 10:52

Tsja, waar ga je voor? Vooropgesteld dat de ene dag de andere dag niet is en het altijd gevaarlijk is om te spreken over 'gemiddeld' als het gaat om vissen:

Mijn mening: Sneller vissen levert meer vis op, omdat je niet alleen meer water afdekt maar ook nog eens vluchtgedrag imiteerd en dus snoek triggert om aan te vallen. Alle rovers reageren op plotselinge versnellingen/ paniek dus een jerkbait die voorbij suist duidt op actie. Actie = reactie = klabafski in geval snoek.

Er is echter één maar en dat is dat je met name de toch al actieve jagers triggert en zodoende gemiddeld kleinere vissen vangt. Om die reden vis ik persoonlijk liever trager/ 'stoicijncer'. Als mijn gevoel zegt 'daar ligt een bak' dan kan ik rustig 20min naar dezelfde vierkante meter gooien en veelal levert dat uiteindelijk ook de vis op die ik voor ogen had. Vismaten die in recordtijd van hotspot naar hotspot smijten slaan deze vissen steevast over en zo komt het vaak voor dat ik veel minder beten krijg, maar uiteindelijk wel de grootste vis van de dag pak. Helaas krijgen steeds meer vismaten dat trucje door en moet ik de grootmoeders dan delen. Tijd voor nieuwe vismaten dus... :Pesten:

De grootste/slimste vissen zijn het meest efficiënt en azen zodoende slechts één per dag of minder. Deze dames hoeven niet zo nodig met hun reserves en blijven net zo lang wachten totdat de meest ideale prooi voorbij komt. Lees veel calorieen vreten tegen weinig verbranden. Zie het als een bezoekje aan oma. Na twee gevulde koeken, een taartpunt en een mars zit je eigenlijk wel vol maja... De bitterballen zijn al gemaakt, liggen voor je neus en ze heeft er zo haar best op gedaan. Je eet ze toch maar op..

Groet,
Volkmar

Bericht 08 feb 2013, 12:10
Ben Avatar gebruiker

Bericht 08 feb 2013, 12:14

In het nieuwe boek van Jim Saric, Muskies My Way, wordt daar een apart hoofdstuk aangewijd.

Deze boeken gaan veel verder de diepte in en zijn echt een aanrader voor de snoek en muskie vissers.

Als de vis minder aktief is vis je dus beter een potentiele stek goed uit. Plantenbedden iets beter uitkammen en iets trager vissen. Zoals Volkmar doet. Ik ken meerdere die dat doen.

Vis dan ook eens wat dieper. De vis volgt al niet (ze liggen er wel vaak) maar komt ook minder makkelijk omhoog.

Volgende

Keer terug naar Discussie en Vragen

Adverteren?
Scroll omhoog