Forumoverzicht Algemeen Discussie en Vragen Stingers

Stingers

Voor alle berichten en discussies over het roofvissen kunt u hier terecht.

Moderator: Admin

Bericht 03 apr 2014, 10:34

Nu mijn rollen stinger materiaal (voor snoekbaars) bijna ten einde zijn ben ik op zoek naar nieuw materiaal. De oude rollen zijn helaas niet meer leverbaar, en de informatie op de rol is verweerd en helaas niet meer zichtbaar.

Nu ben ik dus op zoek naar nieuw materiaal, en de eisen zijn:

- Soepel
- Makkelijk knoopbaar
- Slijtvast
- Sterk op de knoop
- Niet zacht gevlochten (dat je haken er in vast kunnen slaan)

Ik vind fluorcarbon niets. Ik heb dit meerdere malen gebruikt, geknoopt alswel met sleeves maar ik vind het materiaal te hard.

Staaldraad heb ik nog zat, die tip hoef ik ook niet.

Wie van jullie heeft dus de tip wat voor onderlijn materiaal het beste past in de omschrijving. Karper "dacron" achtig spul is prima, maar helaas heb ik in de regio weinig speciaal zaken zitten die een riant karper programma hanteren.

Ben benieuwd,
Edwin

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace
Bericht 07 sep 2014, 22:35

Ik zou bij lureparts.nl of iets dergelijks kijken naar graphite metal tresse.

Is verkrijgbaar in verschillende maten en trekkrachten.

is gemaakt van dyneema vezels met een metalen mantel er om heen.

Werkt perfect en lekker soepel. En tand bestendig voor als je er een snoek op vangt.
Fryslan boppe en de rest meist ......

Bericht 08 nov 2014, 16:47

Ik gebruik nu aramide, vroeger staaldraad. Moet wel zeggen dat ik het nog niet zo lang gebruik, maar wil die staaldraad tog nog niet terug. Mijn stingers maak ik nu aan het water klaar zonder te knoopen, kan ze ten alle tijden in een wip aanpassen in de lengte tot op een milimeter, het is gewoon zalig en makkelijk om mee te werken. :Woohoo!:

Bericht 10 dec 2014, 09:47

aramide of kevlar is idd super. Slijtvast en redelijk makkelijk knoopbaar. Technipeche (bekend van het graphite metal tresse) heeft het in zijn pakket. Arca en albatros hadden het ook lange tijd. Super spul

Bericht 12 jan 2015, 23:47

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is geworden Edwin!
Mijn rolletje gevlochten lijn wat ik voor stingers gebruik is op en wil iets nieuws.
Het moet slijtvaster zijn , knoopbaar en soepeler als Fluor inderdaad.

Bericht 18 jan 2015, 15:59

Ik ben uiteindelijk voor backing gegaan welke ze gebruiken voor de vliegvisserij. Het is soepel en makkelijk knoopbaar. Ook vind ik het redelijk sluitvast en sterk.

Voordeel van backing is dat het gekleurd is en dat je de stinger hierdoor goed ziet lopen. Wanneer je een vis gehaakt hebt zie je gelijk waar de stingerlijn heen loopt en kun je daar rekening mee houden.

Zeker een aanrader !

Keer terug naar Discussie en Vragen

Adverteren?
Scroll omhoog