Forumoverzicht Algemeen Beginners Forum waarom los ik vaak grote snoekbaars???

waarom los ik vaak grote snoekbaars???

Plaats hier jouw vragen over basistechnieken! Ook uitleg van basistechnieken is welkom. Geen enkele vraag is dom!

Moderator: Admin

Ik pak bijna altijd vis op de hoofdhaak, zelden op de stinger. Vis zelfs vaker zonder stinger dan met, maar dat ligt aan mijn stekken.

Ik denk dat een andere vraag ook beantwoord moet worden om tot de juiste conclusie te komen. Kun je een foto plaatsen van een shad die je geprepareerd hebt. Wil wel eens zien hoe je haak en stinger staan.
Verticaal junkie

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace

Beetje laat misschien, maar ik wil nog wel wat toevoegen als dit mag. Allereerst meld ik even dat ik niet zo'n vertikaal junk ben. Doe het wel eens, maar ik vind dat ik er niet te veel over mag zeggen. Anders dan dat ik juist wel de meeste vissen op de stinker heb.

Ik vis vooral op snoekbaars werpend en trollend. Toch heb ik enige ervaringen opgedaan met het al dan niet lossen van snoekbaars en een paar voorzichtige conclusies getrokken die misschien wel anders en mogelijk totaal ongegrond of verkeerd zijn.

Allereerst het trollen. Bij het trollen heb ik de slip losser staan dan bij bijvoorbeeld het werpend vissen. De reden hiervoor is dat ik vind dat ik de grotere vissen vooral niet mee moet sleuren door het water zolang de boot nog niet stil is gevallen. Heb met een te strakke slip de eerste keer dat ik er een grote vis aan had zo deze verspeeld. Maar goed. De slip staat dan weer wel zo strak dat ik de snoekbaars tijdens de dril zijn wil op kan leggen. Ik vind namelijk dat ik de dril moet dicteren en niet andersom. Overigens zullen de echte grote vissen tijdens het begin van de dril altijd daar anders over denken. hahaha

Nu het werpend vissen. Zeker vanaf de kant gebeurt het niet zelden dat ik een snoekbaars op 60 meter afstand van de hengeltop haak. Ook merk ik op dat ik nagenoeg altijd in de hard stromende rivieren vis. De vissen zijn er al wat sterker dan in het water als het NZK of ander redelijk stilstaand water. Vissen voelen er ook veel steviger aan en dat komt gewoon doordat het spierweefsel meer getraind is.
De vissen verzetten zich er dus veel meer. En indien je ze de ruimte geeft dan zullen de vissen de kop van je weg kunnen draaien en ze kunnen dan makkelijk van je weg zwemmen. Zo kunnen snoekbaarsjes van 50 cm makkelijk een run door de slip nemen. Juist na of tijdens zo'n run lossen meer vissen. Het gebeurt ook wel eens dat ik vissen dichtbij haak. Natuurlijk en zelfs vlak onder de kant. Je kunt er dan voor kiezen om de snoekbaarzen even uit te laten razen en dat doe ik ook. Echter als een snoekbaars de kans krijgt van me weg te draaien en weg te zwemmen. Dan heb ik weer vaker last van lossers. En dat gebeurt eigenlijk alleen indien de vissen NIET op de stinger gehaakt zijn maar op de enkele haak van de loodkop. Kijk als er een losser is ver van de kant dan heb ik nog geen idee waar ze op gehaakt zijn. Maar onder de kant zijn vaak de vissen in zicht geweest en dan weet ik dit wel.
Ik heb er over na lopen denken en ik denk ook te weten waar het door komt. Een ouderwetse loodkop met een gefixeerde haak ingegoten is een hefboom. Denk er maar eens over na wat het effect hierop is indien de vis met de kop van je weg draait. Indien de loodkop buiten de bek zit en de haak zit er binnen dan wordt via een hefboomwerking extra druk uitgeoefend op de enkele haak. Dez zou zomaar uit het vlees kunnen worden gedrukt. Ik probeer dit op te lossen door de vissen strak naar me toe te vissen. Doe ik ook met snoek, trouwens.
Heb daarom er over gedacht over te stappen op loodkop en dubbele stinget ipv enkele fixed haak en enkele stinger.

Vind Volkmars verhaal wel grappig. Zijn vismaat vist heel erg rustig met licht afgestelde slip. Mogelijk ontstaat er bij zijn vismaat niet voldoende druk op de 'hefboom' waardoor de haak wel blijft zitten. Volkmar zelf drilt rete strak (iets wat ik ook doe. heb de stip zelf strak staan waarbij alleen de grote vissen lijn mogen nemen. Heb ook een rete strakke diagonaal hengel)

Baars en roofblei benader ik anders qua dril. Maar dat is een ander verhaal.
Voor de mensen die het weten willen even kort samengevat.
Baars dril ik zo rustig mogelijk. Hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Roofblei provoceer ik tot een zo hard en lang mogelijk eerste run. Ik heb daar de slip behoorlijk los bij staan en ik heb er goede redenen voor. Mocht een grote roofblei er voor kiezen toch geen run te nemen dan probeer ik die uit te lokken.

En dan nog even het aanpassen van de slip tijdens de dril. Ik zie dit vaak en kan alleen maar aanraden aan beginners dit voorlopig niet te doen. Vertrouw op de actie van je hengel en de gekozen lijn. Controleer regelmatig op beschadiging en blijf van de slip af. Voor vissers met ervaring geldt dit natuurlijk niet. Die doen toch wel wat ze niet laten kunnen. HAahhaa.

Vorige

Keer terug naar Beginners Forum

Adverteren?
Scroll omhoog