[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4782: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4784: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4785: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4786: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Toon onderwerp - Vakantiekiekjes van vissen!! • Roofviswebforum
Forumoverzicht Algemeen Vangstmeldingen Vakantiekiekjes van vissen!!

Vakantiekiekjes van vissen!!

Plaats hier verslagen en foto's van al uw roofvisvangsten!

Moderator: Admin

Bericht 21 jul 2013, 22:33
Derkbait Avatar gebruiker
Site Admin

Een ieder is wel op vakantie of gaat lekker rondom huis vissen tijdens de vakantie. Om het wat bij elkaar te houden en toch de kans om een plaatje te showen van je visje kan je hier lekker posten!!

Je moet dan denken aan die ene vis waar je op uit bent te vangen in het land waar je heen wil of die ene vis die je op het oog hebt en nu de tijd kan vinden. Lekker ruim denken en doe er vooral een leuk verhaal bij om het nog leuker te maken. Gooi je hele vistrip er op of maak er wat anders leuks van, ik ben benieuwd...

Enige vereiste is wel dat het wat met de vakantie te maken moet hebben dan.... :proost:

Derk
Kunstaasdokter.

Delen via:

Delen via Facebook Facebook Delen via Twitter Twitter Delen via MySpace MySpace

Zal ik em maar aftrappen dan?

Dit jaar zat ik met de familie drie weken op een vakantiepark midden in de Highlands. Dat is te veel als er pubers mee zijn en het weer tegenzit, moet ik bekennen. Maar buiten dat was het een perfecte locatie, met een kristalhelder loch op werpafstand. Auto uitladen, spullen op orde, even wat eten in het restaurantje, en dan is het nog 2 uur licht. Wat nu?
Afbeelding

Juistem. Mezelf snel in het waadpak gehesen, even de puberdochter (die zich kapotschaamt als ik dat ding aanheb, ook al is er verder niemand in de buurt) een paar minuutjes lopen plagen, en dan hup het loch in! Loch Oich, om precies te zijn. Prachtige bak water, die verbonden is met Loch Ness en Loch Lochy. Voor klanten van het vakantiepark is het vissen gratis en via internet had ik begrepen dat er mooie forellen en dikke snoeken in zitten.

Een paar dagen later begon ik daar toch een beetje aan te twijfelen. Forel had ik nergens gespot, ook al wemelde het van insecten in de avond. Geen ‘evening rise’. Ook geen morning of afternoon rise trouwens… Wel een paar snoekjes achter mijn jerkjes aan gehad, maar die bleven verder niet hangen en waren ook niet van een indrukwekkend formaat. Zou ik er dan in geslaagd zijn om uitgerekend het ene loch te vinden waar niks te vangen was? (zou wel iets voor mij zijn…)

Dan maar een ander plekje opgezocht; loch lochy. Een stukje groter en ook ruiger. En het weer werd er helaas ook niet beter op….
Afbeelding

Maar: ik kreeg tenminste de eerste aanbeetjes. Waarschijnlijk minuscule forelletjes want er bleef niets hangen aan mijn vliegen, maar ik had niet meer het gevoel dat ik voor joker stond te vliegwapperen. Kijk nog maar eens goed naar de bovenstaande foto want het was de laatste die ik kon maken met mijn telefoon voor de batterij officieel verzoop voor de rest van de vakantie. In ieder geval geen last meer gehad van bellende collega’s…

De vakantie stond vooral in het teken van familie-uitjes, maar ik besloot het toch nog een keer te proberen aan de rand van een riviertje vlakbij. Een dagvergunning gescoord en eigenlijk een beetje tegen beter weten in het water ingestapt. Ik had nog nooit in een dergelijke rivier gevist, en om nou in je eentje het wiel te gaan uitvinden leek me vrij kansloos. Maar ik stond in een verschrikkelijk mooie omgeving, lekker in mijn eentje te klooien en elke worp zou een leermomentje zijn, prentte ik mezelf in.
Afbeelding

Vlieg aan de leader knopen dus, en goan! Hou van de bovenstaande foto die boom rechtsboven even goed in de gaten. Het water is daar ietsjes donkerder en gladder. Ik denk dat het daar wat dieper is. Als ik een forel was, ging ik daar liggen wachten tot er iets lekkers voorbij kwam. Eerst maar eens zien of ik de vlieg een beetje fatsoenlijk in de richting kan krijgen. De afstanden zijn niet groot en ik slaag er eigenlijk heel goed in om de vlieg te plaatsen en vooral ook om hem netjes te laten landen. De derde worp zorgt ervoor dat de vlieg prachtig onder de boomtak door over het oppervlak meestroomt. ‘Ploep!’ zegt iets op de plek waar ik net nog mijn vlieg zag. Heu? Snelle stripstrike en YES: fish on!

Het is een klein beessie, dat overigens erg sterk is voor zijn lengte, maar dit is zo’n vangst die je als visser nooit meer vergeet, al word je 80: mijn eerste Schotse vis, gevangen op een zelfgebonden vlieg!
Afbeelding

Een vreugdedansje zou wel op zijn plek zijn, ware het niet dat ik nog altijd helemaal alleen met een lomp waadpak in een snelstromende rivier sta die wat verder stroomafwaarts behoorlijk wat wilder wordt. Kan toch wel link zijn. Dan maar niet dansen en op zoek naar nog zo’n gespikkeld stuk schubwezen.

In datzelfde poeltje krijg ik nog twee aanbeten, van heel kleine visjes die de vlieg niet kunnen ophappen, maar de ervaring is er niet minder om. Wat er vanaf nu ook mag gebeuren, ik heb niet geblankt en zelden zo veel lol gehad.

Ik loop een stukje stroomafwaarts en kom bij een mooi deel van de rivier. Niet heel diep maar vrij breed en een flinke poel aan het eind.
Afbeelding

Ik doe een worpje dwars op de stroom, en als ik uit een ooghoek een kringeltje op het water zie verschijnen, reageer ik zonder erbij na te denken; lijn liften, naar achteren, wachten tot ik het gewicht op mijn pols voel toenemen, en direct een paar meter stroomopwaarts plaatsen. Het gaat allemaal moeiteloos en perfect, uit het boekje, net alsof ik echt weet waar ik mee bezig ben. Het wordt nog wel eens wat met dat vliegvissen. De vlieg landt geruisloos en glijdt precies naar de plek van de kringel. ‘PLOEP’ gaat het, en als ik de lijn aanhaal, voel ik dat het prijs is, en nu een grotere vis. Als die in de gaten heeft hoe laat het is, schiet die als een speer naar het diepere water toe, en ik moet zelfs even de lijn laten vieren. Met hun gewicht in de stroom zijn die forellen toch wel heel dappere strijders. Het duurt even voor ik de vis kan landen, en dan ligt daar mijn PR bruine forel in het natte gras. Een lekker dikke vis, waarschijnlijk voert de rivier massa’s insecten aan.
Afbeelding

Voor het perspectief nog maar een fotootje. Ik denk een vis van 32-35cm en een klein pondje aan gewicht. Geen reus, maar voor deze rivier toch een knappe vis. Fijne maat voor het diner ook, maar deze mocht gewoon weer terug.
Afbeelding

Ik vang die middag 4 visjes, en in de diepe poel zag ik ook nog een zalm springen die ik verder niet kon verleiden. Uiteindelijk werd ik verjaagd door een legioen midges, minuscule steekvliegjes die pijnlijk jeukende bulten achterlaten.

De volgende dag kon ik er nog drie forelletjes bijvangen. Niet groot, wel heel erg mooi en daarnaast miste ik nog heel veel aanbeten, waarschijnlijk door dat ik in mijn enthousiasme te snel aansloeg. De visjes die wel bleven hangen waren zonder uitzondering echte knokkers voor hun lengte.
Afbeelding

Dus terwijl ik me had ingesteld op loch fishing, blijkt dan dat de rivier veel productiever is, en waarschijnlijk ook wel de leukste manier van vissen die ik tot nog toe heb meegemaakt. Ik ga er zeker naar terug, en het is fijn om te weten dat er talloze rivieren zijn waar je goed kunt vissen, in een omgeving waar het eigenlijk niet eens heel erg is om te blanken, mocht dat aan de orde zijn.
Afbeelding

En zo eindigt dit verslag, feitelijk heb ik niet heel veel kunnen vissen, maar ben wel een onvergetelijke ervaring rijker. En oh: nog wat souvenirs op de kop kunnen tikken ook.
Afbeelding

Ik ben net weer terug van vakantie naar fuertaventura. We hebben een dagje gevist op Barracuda's samen met jelmer, super vette visserij. Helaas gingen de vissen mee voor de pan, maarja catch en release hebben ze daar nog nooit van gehoord. Was weer een gave ervaring!

20130813_131902.jpg
20130813_131902.jpg (82.85 KiB) 7658 keer bekeken
John`s Jerkbaits Fieldtester!

Site Admin

super platen en prachtig verslag!!!
Kunstaasdokter.

Frank ,mooi verslag en schitterende foto`s !

En Martijn , lijkt me ook kicken op barracuda`s vissen !
The voices in my head may not be real, but they have some pretty good ideas..

Site Admin

super Martijn!!
Kunstaasdokter.

Superkicke barra's! In Florida getrold met poppers... die dingen stuiteren op de golven van de boot en BAMMMM opeens een zeesnoek erop :patser: wat een geweld op lichte hengels, zuchtttt wat een ervaring :bigsmile:

ceo & founder van www.aaskunst.nl (since sept 2013)

Geweldig verslag en gave Barracuda's 8-)

gr Ries
Snoek 103cm
Snoekbaars 87cm
Baars 52cm
Roofblei 75cm

Wij visten met levend aas, hele simpele visserij. Gewoon onderlijn en een enkele haak en lekker laten zwemmen. Met kunstaas lijkt me nog leuker! Maar evengoed wat een aanbeten en wat een vechtersbazen echt bizar! :bigsmile:
John`s Jerkbaits Fieldtester!

Haha ja dat vissen op barracuda's was zeker vet Martijn! Vechten dat ze deden!

Keer terug naar Vangstmeldingen

Adverteren?
Scroll omhoog