onderschat

Alles over de Roofvistechniek dropshotten
Plaats reactie
Daan
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2020, 18:35
Contacteer:

onderschat

Bericht door Daan »

Persoonlijk vind ik dat het dropshotten soms echt onderschat word tijdens het vissen op grote baars. Veelal word er gebruikt gemaakt van shads voorzien van loodkopjes, texas rig, carolina rig, vissen met cranckbaits etc. maar het gebruik van de dropshot hoor je niet veel over. Zelf gebruik ik het met regelmaat omdat ik weet dat het echt ongelooflijk goed kan werken, natuurlijk varieer ik hier ook in het wat betreft de diepte want daar kan vaak echt het verschil in zitten. Hoe denken jullie hierover en gebruiken jullie de dropshot ook wel om grote baarzen te vangen op groot water?

Gebruikersavatar
Igmar
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jan 2020, 20:14
Contacteer:

Re: onderschat

Bericht door Igmar »

Daan, ik zal je eerlijk bekennen dat ik het altijd bij me heb, maar dat ik momenteel steeds terug val op de Carolinarig. Dit komt omdat ik nog behoorlijk onervaren ben in het vissen met de dropshot en steeds het gevoel heb dat ik het op 1 of andere manier niet goed doe. Water waarop gevist wordt, is zo rond de 8 meter diep en vanaf 5 meter lijkt het wel alsof ik niet echt vlot contact heb met de bodem. Het lijkt alsof ik dan het loodje van de bodem til of dat het hele gebeuren aan de zweef gaat. En dat is toch niet echt de bedoeling? Vis dan met 14- 21 gram. En de afstand tussen lood en haak zit rond de 50 cm. Heb toevallig 30 grams lood gehaald, kijken of dat beter gaat. Maar vind het lastig om de vertaalslag te maken tussen diepte en te gebruiken lood met deze methode. Vind het wel een leuke techniek om te doen, dat zeker wel.

Gebruikersavatar
Frank van Vliet
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: 08 jan 2020, 17:57
Locatie: 't Zand
Contacteer:

Re: onderschat

Bericht door Frank van Vliet »

Dropshotten is echt mijn ding geworden. Igmar...het is ook vaak gewoon aanpassen van het loodgewicht afhankelijk van de omstandigheden. Staat er veel wind of stroming vis ik 28gram. Maar ook met windstil weer kan mag ik graag zwaarder vissen al ik b.v. een talud wil afvissen die snel weg loopt. Bij het kleinste tikje wat je geef knal je lood sneller naar de bodem als met een 10grams. Logisch zal je denken maar het is een kwestie van uitproberen op de dag zelf. Vis ik werpend vanaf de boot naar de kanten toe kan soms 7gram genoeg zijn. Er zijn zoveel factoren die op de dag meespelen waar je door ervaring ongeveer wel kan bepalen of iets werkt of niet.

Ook variëren van de hoogte lood naar haak. Soms echt kort bij je dropshot lood een centimeter of 5-10 tot wel 1.5meter wat ik vaak doe driftend als er veel wind sta.

De snoekbaars hieronder viste ik met groot 18cm kunstaas op de dropshot met de haak 0.80 meter vanaf het lood. Die Duitse gasten keken hun ogen uit waar ik in godsnaam mee bezig was :D
IMG_0669_Fotor-1024x576.jpg
IMG_0669_Fotor-1024x576.jpg (127.41 KiB) 14985 keer bekeken
snoekbaars 80er.jpg
snoekbaars 80er.jpg (265.21 KiB) 14985 keer bekeken
De technieken die voorhanden zijn qua visvinders worden steeds geavanceerder met b.v. side imaging. Hierdoor kan je links en rechts zien hoe een talud loopt en of er planten staan, rotsen onderwater obstakels staan en natuurlijk vis.

Zo heeft iedereen gelukkig zijn eigen theorie en dat maakt onze hobby zo mooi ;)

Moeten echt eens een dag op pad Igmar :D
Groetjes Frank van Vliet - Beheer RoofviswebForum

Rik
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2020, 17:23
Contacteer:

Re: onderschat

Bericht door Rik »

vraagje
werkt dropshotten ook vanaf de kant op de rivier

Robert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 jan 2020, 18:29
Contacteer:

Re: onderschat

Bericht door Robert »

Dag allen hier,

Ik vind t nog wel knap lastig om succes te boeken met de dropshot.
Sterker nog, ik heb nog nooit een snoekbaars gevangen op een shadje aan de dropshothengel. Op dode voorntjes heb ik al wel wat succes gehad, maar dat blijft dan bij 1 of 2 vissen max per sessie.
Nu is mijn vraag: hoe vissen jullie de dropshot? En ik gebruik m als bijhengel tijdens het verticalen, met de hengel voor mijn ogen, dus elke aanbeet moet te zien zijn.
En wat voor hengel set-up gebruiken jullie?

Gr Robert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten