Jurgen,
Wil je mij die foto Emailen, dan stuur ik hem door naar Robin, die heeft op Fyn de belangrijkste zeeforel hengelsportzaak, die herkent de man vast wel cq heeft de middelen om hem te achterhalen, waardoor deze foto op zijn plek komt.
Wat je noemt is exact wat mis gaat, men raakt overdondert van de plas water waar je aan staat en wil vervolgens richting horizon gooien. Echter de eerste 20 meter van de kant is meestal DE hotspot om zeeforel langs de kant te vangen, ze trekken immers in hun jacht kort over de ondiepte om vervolgens na de schranspartij weer de veiligheid van de diepte op te zoeken. Daarom is het regelmatig totaal zinloos om vol in het diepe te vissen. Zeker met de vliegenhengel. Je lijn/leader/vlieg recht gooien, ook met zijwind, is de sleutel tot succes. En stop gerust je top van je vliegenhengel onder water. Dan heb je meer contact. Je wilt niet weten hoe dichtbij zeeforel komt. Ik heb eigenlijk bijna altijd tussen de jagende zeeforellen gestaan, letterlijk. En vaak, heel vaak, stond ik dan nog te diep gewaad. En dat is ook het moeilijkste wat er tevens te bevatten is, de vis van 1000 worpen, maar onderstussen zwemmen die "etters" gewoon voor je voeten.
En dan heb ik het nog niet eens over getijde, want ook al is de getijdestroom minimaal, de deense cracks vissen wel degelijk op getij ;-P. Maar dat is een stapje te ver qua theorie.
qua vliegen, Pattegrisen (en vis deze nou niet met 20/00 tippet....gewoon 24/00 minimaal gebruiken icm "Rapala lus knoop, de vlieg die je moet hebben), Magnus (geen polar!!!), greje Frede. In de zagertijd ving ik extreem goed op de beige Wooly Bugger, zeer dun gebonden, met groen koperdraad geribbed. En mits goed gebonden....dus dun met lood aan de voorkant, onderop, de windongevoelige vlieg; de Honey Shrimp.
En wie heeft er boeken nodig als je internet hebt, google: Global Flyfisher