Transducerkabel Raymarine Element monteren op RANA 17 Fisk

Vragen over boten, motoren, elektromotoren, accu's, dieptemeters, gps, trailerhellingen, et cetera? Je kunt hier terecht!
Frank500
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2022, 09:51
Contacteer:

Transducerkabel Raymarine Element monteren op RANA 17 Fisk

Bericht door Frank500 »

Goedemorgen,

Ik heb een RANA 17 Fisk en zit een beetje te stoeien met het monteren van de transducer en hoe ik de transducerkabel moet laten lopen.
Dat als intro.

Volgens de handleiding moet ik mijn transducer aan de rechterkant monteren, dat zou de beste plek zijn omdat mijn schroef rechts om draait.

Van de vorige eigenaar zie ik nog wel de montagebeugel van een anderen transducer links gemonteerd. (wellicht had hij een links draaiende motor?)
Luistert dat echt extreem nauw?? Anders zou ik de transducer links kunnen plaatsen.

Maar ben ook vooral benieuwd hoe RANA 17 Fisk booteigenaren hun transducer kabel hebben lopen.

Via de plastic kabelkoker waar stuurkabel, kabelboom etc doorheen lopen schijnt niet goed te zijn.
Kan mogelijk het signaal storen??

Dus moet ik hem via andere manier bij mijn console op het midden van de boot krijgen.(dat console heb ik er zelf ingemaakt) (maar ook daar staan 2 accus, etc, dus daar kan die dan toch ook storen??
Ik zet mijn scherm namelijk op mijn console in het midden van de boot.

Wellicht zijn er meer goede plekken dus ook die info is welkom!!!

Kabel is 6 meter, de afstand achterkant boot naar mijn console zal max 3 meter zijn, mag je de rest dan opbundelen/oprollen of geeft dat storing??

Ben dus benieuwd hoe jullie de transducerkabel vanaf de spiegel hebben laten lopen, naar je beeldscherm.
Komt de kabel aan de bovenkant over de spiegel heen en dan ergens in de diepe bak een gat gemaakt, en zo verder geleiden?
Of in de spiegel een gat gemaakt en daar de kabel door, maar dan boven in de bak, of daaronder?

Voor de niet RANA 17 eigenaren, achter in een RANA 17 Fisk zit een diepe bak, waar je BBM aan hangt.
Bij de meeste zitten daar de doorvoer voor de benzine tank en vaak ook de afvoer van opvoerpomp, want in die bak zit achter in een uitloop naar buiten, zodat bak niet volloopt.

Kortom wil even in contact met RANA 17 FISK eigenaren die een zware transducer kabel hebben verwerkt, en wat de beste optie is.

Ik heb houten bodem in de boot gemaakt, en onder in de geul waar ook een afwateringsplug plug zit (RANA eigenaren weten wat ik bedoel) kan ik de kabel wel laten lopen en zo met wat gepriegel naar mijn console brengen.
Maar dan staat de kabel soms wel onder water!! is dat erg??
Want bij flinke regenbui komt er natuurlijk water in dat gedeelte van de boot en mijn afdekzeil laat ook wel wat door.

Uiteraard pomp ik bij flinke regenval de boot regelmatig leeg als er weer een laagje in staat.

Hoor graag even.
Als je foto's hebt hoe het in jouw boot is gedaan bij de spiegel, zou dat helemaal perfect zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten